BLEV UTBRäND. I två år drev han ett framgångsrikt företag i hus- och bilbranschen. Sedan gick Emanuel Nilsson in i väggen - som 21-åring. Foto: Jonas Hubbe
BLEV UTBRäND. I två år drev han ett framgångsrikt företag i hus- och bilbranschen. Sedan gick Emanuel Nilsson in i väggen - som 21-åring. Foto: Jonas Hubbe

VD:n Emanuel gick in i väggen – som 21-åring

Publicerad

JÖNKÖPING. Han var framgångsrik vd redan som 19-åring.

Men två år senare gick Emanuel Nilsson in i väggen.

- Jag kände inte igen mig själv längre, säger den unge entreprenören.

Nu föreläser Jönköpingskillen hos storföretag för att andra inte ska göra om samma misstag.

Han sålde leksaker redan som barn och producerade egna bil- och serietidningar med ett tydligt fokus på att tjäna pengar.

Emanuel Nilsson, 23, har alltid varit envis och lite naiv något som han fick i modersmjölken av sin morfar, som också var entreprenör.

Direkt efter studenten, som 19-åring bildade han ett bolag inriktat på försäljning och marknadsföring åt företag i hus- och bilbranschen, skriver Veckans Affärer.

- Jag var klar med skolan och jag ville fokusera på mina egna projekt och idéer, säger Emanuel Nilsson.

Hur gick uppstartandet av företaget?

- Det gick jättebra redan från början. Vi hade knappt fått papprena från Bolagsverket innan de första jobben var inplanerade. Så det var bara att börja springa direkt.

Och det gick bra för Emanuel Nilsson som la allt mer energi och engagemang i sitt företag samtidigt som andra fritidssysslor fick läggas åt sidan.

Men hösten 2012, vid 21-årsålder, kände han att något inte stod rätt till. Han hade ständig huvudvärk, var lättstressad, hade svårt att sova och kände sig yr.

- Jag kände inte igen mig själv längre, men fortsatte att köra på utan att gnälla. Men jag kände att symptomen blev starkare, säger Emanuel Nilsson.

Föreläser på storföretag

Efter några veckors semester var kroppen ännu mer sliten. Då fick han diagnosen av sin läkare: "Du är utbränd"

Då var Emanuel Nilsson 21 år gammal.

I dag är han 23 år och har i höst haft ett tiotal föreläsningar hos storföretag som Handelsbanken, NCC och Danske bank.

Även Volvo i Göteborg har visat intresse för Emanuel Nilssons föreläsningar.

- Jag pratar hur man gör för att inte gå i samma fälla som jag gick i. Att inte låtsasstressa som kanske gör mer skada än nytta, säger Emanuel Nilsson.

Gustaf Nilsson
Gustaf Nilsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER