När Eva Gustavsson skulle lägga tillbaka växeln, insåg hon att det fattades 500-kronor. Foto: PRIVATNär Eva Gustavsson skulle lägga tillbaka växeln, insåg hon att det fattades 500-kronor. Foto: PRIVAT
När Eva Gustavsson skulle lägga tillbaka växeln, insåg hon att det fattades 500-kronor. Foto: PRIVAT
Stefan Gustafsson, polisens presstalesperson i Region Väst, känner till den här typen av brottslighet. Foto: POLISENStefan Gustafsson, polisens presstalesperson i Region Väst, känner till den här typen av brottslighet. Foto: POLISEN
Stefan Gustafsson, polisens presstalesperson i Region Väst, känner till den här typen av brottslighet.  Foto: POLISEN

Växelbedragarna slog till mot Eva – nu vill hon varna andra

Publicerad

Det unga paret presenterade en 1 000-kronorssedel och ville få euro tillbaka. 

När butiksägaren Eva Gustavsson, 63, berättade att det inte gick, ångrade sig paret – och smusslade undan delar av växeln. 

– Först blev jag förbannad. Det är så fruktansvärt kränkande att man blir utnyttjad på det viset, säger Eva Gustavsson. 

Det var ett ungt par som som på måndagsförmiddagen tog ett varv i Eva Gustavssons butik med garn och sytillbehör i Kungsbacka. 

Efter en stunds letade kom kvinnan fram till kassan och ville köpa ett garn från Eva. Som betalning höll hon fram en 1 000-kronorssedel. 

– Först tänkte jag säga att jag inte kunde växla den. Men man vill vara lite servicemedveten så jag plockade fram växeln, säger Eva Gustavsson. 

"Blev förbannad"

När kvinnan fick sedlarna i sin hand, ville hon istället ha växeln i euro. Eva förklarade att det inte gick och då ångrade kvinnan köpet.

– Hon gav givetvis tillbaka pengarna och jag gav henne tusenlappen, säger Eva Gustavsson.

När Eva började sortera sedlarna insåg hon snabbt att det fattades en 500-kronorssedel. Kvinnan hade redan börjat lämna butiken.

– Jag sa åt hennes kille att kalla in henne igen. Hon kom och öppnade sin plånbok och visade att ingenting fanns där. Jag kunde ju inte känna över hennes fickor, säger Eva Gustavsson.

Paret ryckte på axlarna och hävdade att de inte visste vart den försvunna 500-lappen befann sig. När de lämnade butiken ringde Eva direkt till polisen. 

– Först blev jag förbannad. Det är så fruktansvärt kränkande att man blir utnyttjad på det viset, säger Eva Gustavsson. 

Vill varna andra

Det är inte första gången hon har blivit bestulen i sin butik. Vid en tidigare incident var någon inne i personalrummet och hämtade hennes plånbok.

– Den här tryckande känslan kommer tillbaka. Då tog de allting och länsade alla konton. Därför känner man en viss bitterhet nu, säger Eva. 

 

LÄS MER: Polisens varning – för "trovärdig" bedragare 

 

Flera andra butikskolleger i området har blivit utsatta för liknande brott och Eva Gustavsson vill nu varna att växelbedragarna är tillbaka.

– Jag vill gå ut med en varning att de är på gång igen och att folk håller ögonen öppna, säger Eva Gustavsson.

"Väldigt fingerfärdiga" 

Stefan Gustafsson, polisens presstalesperson i Region Väst, känner till den här typen av brottslighet. 

– Som med mycket annat blommar det upp på våren. De är väldigt fingerfärdiga och ibland använder de sedlar som har gått ut. De kan handskas med sedlarna på ett väldigt sofistikerat sätt, säger Stefan Gustafsson. 

Han säger att det är mycket viktigt att man anmäler den här typen av brott och att känslan oftast är värre än de förlorade sedlarna. 

– Jag vet folk som har drabbats och känner en blandning av egenkritik och att de är förbannade över att man inte förstod det som början. Alla kan vara stressade och begå misstag, säger Stefan Gustafsson.

 

Läs GT i vår nyhetsapp. Ladda ner gratis här: Iphone  eller Android. 

Oskar Dahlgren
Oskar Dahlgren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER