Irene Thomasson, 60, kundtjänstarbetare, Askim: Nej, det har jag faktiskt inte fått eftersom jag sällan åker bil till centrum. Jag åker i stället kommunalt och är noggrann med att betala om jag tar bilen. Förr var det mycket lättare betala men nu är det inte så roligt för nu krånglar det när jag ska betala. Foto: Henrik Jansson
Irene Thomasson, 60, kundtjänstarbetare, Askim: Nej, det har jag faktiskt inte fått eftersom jag sällan åker bil till centrum. Jag åker i stället kommunalt och är noggrann med att betala om jag tar bilen. Förr var det mycket lättare betala men nu är det inte så roligt för nu krånglar det när jag ska betala. Foto: Henrik Jansson
OIiver Eriksson, 22, elektriker, Johanneberg: Ja, det är när jag har missat gå tillbaka i tid. Det händer både på jobbet och privat. Man snålar med tiden. Jag träffade precis p-vakten här och hann lägga i nytt. Så länge avgiften går till något viktigt så är det bra, det är ändå jag som har begått ett misstag. Foto: Henrik Jansson
OIiver Eriksson, 22, elektriker, Johanneberg: Ja, det är när jag har missat gå tillbaka i tid. Det händer både på jobbet och privat. Man snålar med tiden. Jag träffade precis p-vakten här och hann lägga i nytt. Så länge avgiften går till något viktigt så är det bra, det är ändå jag som har begått ett misstag. Foto: Henrik Jansson
Emelie Gustavsson, 29, account manager, Stockholm: Jo, jag brukar få en del böter eftersom jag har slarvar lite. Avgiften är för hög och det är aldrig roligt, men jag har mig själv att skylla på. Foto: Henrik Jansson
Emelie Gustavsson, 29, account manager, Stockholm: Jo, jag brukar få en del böter eftersom jag har slarvar lite. Avgiften är för hög och det är aldrig roligt, men jag har mig själv att skylla på. Foto: Henrik Jansson
Luis Rodriguez, 53, lärare, Hisingen: Ja, men det var mitt eget fel. Jag hade köpt biljett och råkat lägga den upp och ner för att jag var stressad. När jag kom tillbaka så hade jag fått en lapp – men jag kunde överklaga på plats och slapp betala. Foto: Henrik Jansson
Luis Rodriguez, 53, lärare, Hisingen: Ja, men det var mitt eget fel. Jag hade köpt biljett och råkat lägga den upp och ner för att jag var stressad. När jag kom tillbaka så hade jag fått en lapp – men jag kunde överklaga på plats och slapp betala. Foto: Henrik Jansson

Västsvenskarna har 130 miljoner i p-skulder

Publicerad

Stora bilmålvakter, bilister som inte har råd att betala – och sådana som helt enkelt struntar i det för att de inte anser att de gjort något fel.

Den sammanlagda skulden i obetalda felparkeringsavgifter är nästan en miljard kronor

Och när bilen lappas finns det syndare som ilsknar till rejält.

– Det finns människor som önskat livet ur en, säger polisinspektören Marie Krüger.

Parkeringsskuldberget växer.

I slutet av 2010 hade vi, enligt statistik från Kronofogden som inkassobolaget Visma sammanställt, drygt en halv miljard i obetalda felparkeringsavgifter. Den sista december i fjol var den siffran uppe i 930 miljoner kronor.

– Det är stora volymer och klart att det blir ett intäktsbortfall, säger Johan Krantz, controller på Kronofogden.

Det är de så kallade bilmålvakterna som är det stora problemet.

Antalet personer som inte betalar sina p-böter är ungefär lika många från år till år – däremot blir de som redan har skulder skyldiga ännu mer.

– Tittar man i Göteborgsområdet är det något färre som har skulder nu jämfört med tidigare, så man kan inte säga att göteborgarna som grupp blivit sämre på att betala sina avgifter. Däremot så drar de som inte gör det på sig fler, säger Johan Krantz.

Stora och små målvakter

I Göteborg bor två av Sveriges värsta bilmålvakter – tillsammans står de som ägare till över 5 000 bilar. I Västsverige finns det dessutom flera mindre målvakter, enligt Johan Krantz.

– De riktigt stora bilmålvakterna står för ofantliga volymer, men de är ganska få. Sedan har vi bilmålvakter i lite mindre omfattning. De kan äga tio-tjugo bilar och drar på sig en del skulder, säger han, och forsätter:

– Vi har också notoriska felparkerare och givetvis också de som har en bil, men som inte klarar av att betala sina löpande räkningar. De klarar framför allt inte av att betala oförutsägbara utgifter som felparkeringsavgifter.

Men det finns även de som menar att de inte gjort sig skyldiga till någonting alls. Det är polisen som får ta om hand om bilisterna som har klagomål på sina p-botar – och som utreder om de är rätt utfärdade eller ej.

Marie Krüger, polisinspektör i Göteborg med mångårig erfarenhet i branschen, vittnar om arga parkeringssyndare som kan komma med rena hot.

– Det finns människor som önskat livet ur en. Man är van att ta det, men det är tråkigt att höra. Många gånger är de arga och upprörd, men jag kan säga att i 99,99 procent av fallen är det de som gjort fel, säger Marie Krüger.

Kan bli misshandlade

Hon förklarar att "parkeringsvakterna får ta mycket skit".

– Ibland händer det att det går till anmälningar om misshandel. Folk är ganska fräcka mot dem. De skäller och gapar och skriker, säger Marie Krüger.

Vad är det folk är upprörda på?

– De tycker att de har parkerat rätt. Jag har en överklagan här framför mig. Det är en man som inte anser att man ska betala avgift på Kungstorget här i Göteborg, men det är alltid avgift där. Folk kan inte läsa skyltarna.

Det vanligaste misstaget ska dock vara att glömma bort tiden.

– Oftast är det att man står för länge, att avgiften har gått ut. Det finns också många som gör lite fel med parkeringsappen. De korsar bokstäverna och då finns ju inte den bilen i systemet. Vi hade en som bara skrivit de tre siffrorna i appen, men exempelvis 123 är det många bilar som har, säger Marie Krüger, som tycker det var bättre förr:

– Då fick vi in väldigt roliga bestridanden. Jag tycker inte att det är lika roliga i dag.

Utvecklingen fortsätter

Johan Krantz på Kronofogden ser det som troligt att utvecklingen kommer fortsätta i samma rikting som hittills och att svenskarnas parkeringsskulder blir större och större även i framtiden.

För något år sedan ändrades lagstiftningen för att Kronofogden och parkeringsbolagen enklare skulle kunna ta felparkerade bilar i beslag och sälja dem för att finansiera skulderna.

Men inte heller det har hjälpt.

– Förändringen har inte gett jättestor effekt. Många av bilmålvakternas fordon är gamla och går inte att sälja. Då får vi inte in pengarna som täcker kostnaderna och då blir det verkningslöst. Men jag har förstått att man håller på och tittar på det, säger Johan Krantz.

Jonathan Berntsson
Jonathan Berntsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida