Frontalkrock. Det var rejält vinterväder på platsen när två personbilar frontalkrockade på länsväg 583 norr om Gävle på onsdagen. Men olyckan ska inte ha orsakats av vinterväglaget. En person var fastklämd och fick ­klippas loss.
Frontalkrock. Det var rejält vinterväder på platsen när två personbilar frontalkrockade på länsväg 583 norr om Gävle på onsdagen. Men olyckan ska inte ha orsakats av vinterväglaget. En person var fastklämd och fick ­klippas loss.
Här är vägarna du ska undvika i sportlovstrafiken.
Här är vägarna du ska undvika i sportlovstrafiken.
”Brukar gå igenom bilen” Klara Larsson, 19, butiksbiträde från Göteborg ’’ Jag brukar gå igenom bilen för att se att allting är i bra skick. Och när jag väl är på vägen så brukar jag ta det rätt lugnt. När jag ska köra långt vill jag gärna ha med mig någon som man byta av med. Foto: Anna Svanberg
”Brukar gå igenom bilen” Klara Larsson, 19, butiksbiträde från Göteborg ’’ Jag brukar gå igenom bilen för att se att allting är i bra skick. Och när jag väl är på vägen så brukar jag ta det rätt lugnt. När jag ska köra långt vill jag gärna ha med mig någon som man byta av med. Foto: Anna Svanberg
”Extra uppmärksam när jag kör i skuggan” Barón Rozinsky, 76, Bilmekaniker från Göteborg ’’ Jag tittar på väderleksrapporterna, för att se var det kommer att vara dåligt väglag. Och när jag kör är jag extra uppmärksam när jag kör i skuggan av stora berg eller höga träd – där kan det vara blixthalka. Jag har kört bil i 60 år och aldrig varit med om en olycka. Foto: Anna Svanberg
”Extra uppmärksam när jag kör i skuggan” Barón Rozinsky, 76, Bilmekaniker från Göteborg ’’ Jag tittar på väderleksrapporterna, för att se var det kommer att vara dåligt väglag. Och när jag kör är jag extra uppmärksam när jag kör i skuggan av stora berg eller höga träd – där kan det vara blixthalka. Jag har kört bil i 60 år och aldrig varit med om en olycka. Foto: Anna Svanberg
Peter Ekelund, 56, advokat från Strömstad: ’’ Jag kör rätt mycket och har väl egentligen ingen säkerhetsstrategi annat än att ta det lugnt. Jag hetsar inte och brukar se till att ha något avslappnande att lyssna på. Norska P4 är en favorit. De spelar musik som passar min generation. Foto: Anna Svanberg
Peter Ekelund, 56, advokat från Strömstad: ’’ Jag kör rätt mycket och har väl egentligen ingen säkerhetsstrategi annat än att ta det lugnt. Jag hetsar inte och brukar se till att ha något avslappnande att lyssna på. Norska P4 är en favorit. De spelar musik som passar min generation.  Foto: Anna Svanberg
”Jag ser till att vara ordentligt utvilad” Martin Ekman, 34, Servicetekniker från Malmö: ’’ Jag är van att köra långt och snittar ungefär 500 mil i månaden. Det ingår i jobbet. Innan en långkörning brukar jag se till att vara ordentligt utvilad, och att ta en paus då och då. Jag har varit på väg av vägen en gång när jag var riktigt trött. Foto: Anna Svanberg
”Jag ser till att vara ordentligt utvilad” Martin Ekman, 34, Servicetekniker från Malmö: ’’ Jag är van att köra långt och snittar ungefär 500 mil i månaden. Det ingår i jobbet. Innan en långkörning brukar jag se till att vara ordentligt utvilad, och att ta en paus då och då. Jag har varit på väg av vägen en gång när jag var riktigt trött.  Foto: Anna Svanberg

Varning för trafikkaos i sportlovstrafiken

Publicerad

Se upp i backen, annars får du tusen hål i nacken! Och se upp på väg till backen också. Under den första sportlovsveckan ökar trafikolyckorna med 30 procent, jämfört med en vanlig vecka.

– Bor man i Göteborgsområdet har man sällan särkilt stor vana av att köra på snöiga vägar, säger Katarina Wolffram, presskommunikatör på Trafikverket.

Nästa vecka går skolorna på sportlov i Göteborg, Skaraborg, Sjuhärad och Jönköping. Men redan på fredag lastar tiotusentals familjer bilen full och beger sig ut på vägarna, i riktning mot fjällvärlden.

Bland de vägar där trafiken ökar som mest, hör E45 mellan Göteborg och Åre, E20 mellan Göteborg och Stockholm, och riksväg 62 från Karlstad och i riktning mot Trysil.

Och när trafiken ökar, ökar även olyckorna. Statistik som försäkringsbolaget Trygg-Hansa har tagit fram, visar att trafikolyckorna ökar med 30 procent under den första sportlovsveckan jämfört med en vanlig vecka.

– Mycket av trafiken koncentreras till vägar med bristande standard. Vägar som helt enkelt inte är gjorda för den trafikintensitet som infaller under sportlovsveckorna, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Majoriteten av trafikolyckorna inträffar på de stora vägarna, men det är ändå det mindre vägnätet man bör undvika – det är där de allvarligaste olyckorna inträffar.

– Vi åker först ut på de stora vägarna och saltar och plogar rent. Många av de mindre vägarna saltar vi överhuvudtaget inte och de saknar nästan alltid mötesseparering. Skulle man glida över på fel körbana kan det därför gå riktigt illa, säger Katarina Wolffram, presskommunikatör på Trafikverket.

Varning för svarthalka

SMHI har utfärdat en klass 1-varning för snö och halka i Dalarna under det kommande dygnet. Men överlag kommer vädrets makter stå fjälltrafikanterna bi.

– På fredag och framåt helgen ser det ut att bli riktigt fint vinterväder från Göteborgsområdet och upp mot fjällen. Temperaturerna hamnar kring nollan i söder och kryper ner mot 20 minusgrader i norr, säger Marianne Aabrekk, meteorolog på Storm.

Det kanske mest förrädiska vinterväglaget är den så kallade svarthalkan, som ofta uppstår när temperaturen ligger strax över noll. Därför kan det vara läge att vara särskilt uppmärksam i början av färden norrut.

Svarthalkan syns inte, och den kommer blixtsnabbt när fukt på vägbanan fryser till is. Broar, skuggiga skogspartier och vägar längs öppet vatten är särskilt utsatta ställen.

– Man bör också tänka på att vägunderlaget och vägarnas kvalitet hinner skifta mycket när man kör långa sträckor, säger Katarina Wolffram.

Barn i baksätet – en trafikfara

Som bilförare finns det mycket man kan göra för att undvika att bli ytterligare en siffra i sportlovsveckornas olycksstatistik. Inte minst handlar det om vad man kan göra innan man sätter sig i bilen.

– Se till att packa bilen på rätt sätt. Lägg till exempel inte de tyngsta grejerna i takboxen. Vid en kollision kan boxen lossna och bli till en livsfarlig projektil, säger Katarina Wolffram.

De tyngsta föremålen ska packas så långt ner som möjligt, mot baksätets ryggstöd och längs sidorna av bagageutrymmet. Låt inte någonting sticka upp över ryggstödskanten.

En annan trafikfara är de sportlovslediga barnen i baksätet, menar Erik Kjellin på Motormännen:

– Skrikiga barn i baksätet kan öka stressen och olycksrisken. Se därför till att barnens mobiltelefoner är laddade, att de har filmer att titta på eller böcker att läsa. Se till att de är nöjda, helt enkelt.

Trötthet lika farligt som alkohol

När man väl satt sig i bilen och kommit ut på vägen ska man inte vänta för länge innan man tar en paus. Ungefär varannan timme bör man sträcka på benen och få sig en nypa frisk luft.

– Att vara trött och köra bil kan vara lika farligt som att köra berusad. Därför bör man också se till att vara utsövd när man sätter sig bakom ratten, säger Katarina Wolffram.

Det är långt till fjällen och det kommer att vara mycket folk på vägarna under sportlovsveckorna. Det är bara att acceptera, avslutar Erik Kjellin:

– Sätt in inte upp någon tid för när ni "ska" vara framme. Låt det ta den tid det tar. Och undvik onödiga omkörningar. Det ökar riskerna och spar väldigt lite tid.

Jens Andersson
Jens Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida