En vårdtagare i Götene bytte boende. Då fick personen klara sig utan mat i två dygn. Nu lägger hemtjänsten om sina rutiner. Foto: Åke Thim
En vårdtagare i Götene bytte boende. Då fick personen klara sig utan mat i två dygn. Nu lägger hemtjänsten om sina rutiner.  Foto: Åke Thim
Efter incidenten lex Sarah-anmäler Götene kommun sig själv och rutinerna ska ändras. Foto: Tomas Leprince
Efter incidenten lex Sarah-anmäler Götene kommun sig själv och rutinerna ska ändras. Foto: Tomas Leprince

Vårdtagare blev utan mat – under två dagar

Publicerad

GÖTENE. En vårdtagare som får mat av hemtjänsten bytte bostad.

Personen skulle flytta in på ett särskilt boende – men det dröjde två dagar innan middagen flyttade med.

Vårdtagarens dotter fick meddela hemtjänsten. Nu har kommunen anmält sig själva och rutinerna läggs om.

Det var i februari i år som Götene kommun lex Sarah-anmälde sig själva till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). En vårdtagare hade då fått gå två dagar utan mat.

Vårdtagaren hade blivit erbjuden plats på ett särskilt boende. Men när personen flyttat in slutade maten från hemtjänsten komma.

På tisdagskvällen började vårdtagaren undra när maten skulle dyka upp och ringde sin dotter. Dottern blev sedan även uppringd vid middagstid på onsdagen.

– Dottern meddelade oss, säger Birgitta Hassellöf som är enhetschef på hemtjänsten i Götene kommun.

Ingen fysisk eller psykisk skada

Det visade sig att det skett ett missförstånd om när vårdtagaren skulle flytta in och denne fick alltså gå med tom mage och kort därefter var maten på plats.

Vårdtagaren bedömdes troligen ha tagit något att äta på egen hand under dagarna, men var mycket hungrig när maten kom.

Personen sägs inte ha tagit någon fysisk eller psykisk skada. Men klart är att incidenten leder till att hemtjänsten i Götene kommun får lägga om sina rutiner.

Ny rutin

Bland annat har det införts en checklista för chefer på särskilt boende. Den ska göra det lättare att se vad som behöver ordnas vid inflyttning.

– Vi hade en rutin och den var inte tillräckligt tydlig, så nu har vi gjort en rutin till, säger Birgitta Hassellöf.

GT har tidigare rapporterat om missförhållanden med mat i äldrevården.

Dennis Jörnmark Callstam
Dennis Jörnmark Callstam

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida