Det efterfrågas fler säkra rastplatser som är inhägnade och har övervakning – men de tar oftast betalt. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. Foto: Leif Gustafsson
Det efterfrågas fler säkra rastplatser som är inhägnade och har övervakning – men de tar oftast betalt. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.  Foto: Leif Gustafsson

Vanligt med hot och våld vid lastbilsinbrott

Publicerad

Chauffören sov när tjuvarna bröts sig in i hans och flera andras lastbilar vid Ödsmålsbrons rastplats på E6 i Stenungsund under natten mot fredagen.

Att chaufförer utsätts för brott är ett växande problem, enligt Transportarbetareförbundet.

– Våra chaufförer blir rånade, hotade och gasade. Vi kräver att våra chaufförer ska ha tillgång till överfallslarm eftersom vi ser att hot och våld ökar, säger Ulf Jarnefjord, regionalt skyddsombud.

En dansk lastbilschaufför larmade vid halv sjutiden på fredagsmorgonen om att han hade haft inbrott i sin trailer. Lastbilen stod på Ödsmålsbrons rastplats på E6 i Stenungsund där han stannat för natten.

– Han har sovit i lastbilen och vaknat. Sedan gick han upp och upptäckte att det varit inbrott, säger Thomas Fuxborg, presstalesman vid polisen i Västra Götaland.

Minst tre andra lastbilar ska också ha drabbats av inbrott. Vad gärningsmännen kommit över för gods är i nuläget oklart.

I förra veckan ska en lastbilschaufför ha kommit på flera män när de försökte bryta sig in i hans släp på samma rastplats. När de blev påkomna ska de ha kastat sten mot chauffören och lastbilen, och även ha hotat honom med kniv.

– Det har varit frekvent med inbrott i området här längs E6:an, säger Thomas Fuxborg.

 

Ett växande problem

Ulf Jarnefjord, regionalt skyddsombud på Transportarbetareförbundets avdelning tre, oroas över utvecklingen.

– Vi har jobbat ganska mycket med frågan. Våra chaufförer blir rånade, hotade och gasade – vilket i och för sig inte är så vanligt i Sverige. Det förekom för några år sedan att chaufförer sövdes av vägpirater, säger han.

Är den här typen av brott ett växande problem?

– Oftast är det gods med höga värden som stjäls och det har ökat, visst är det så.

Framför allt drabbas åkerier som kör elektronik, tobak och sprit.

– Transportsektorn är tyvärr en sektor där det nästan är lite för enkelt att komma åt stora värden. När våra chaufförer ska stanna och sova för natten finns det få rastplatser som anses säkra, säger Ulf Jarnefjord.

Transportarbetareförbundet utbildar chaufförer som kör känsligt gods.

– I hur man ser och upptäcker brotten, och agerar före, efter och under. Vi kräver att våra chaufförer ska ha tillgång till överfallslarm eftersom vi ser att hot och våld ökar. Det går också att förbättra den fysiska säkerheten, att inte ha kapell som går att skära upp och larma skalet på lastbilen.

Efterfrågar fler säkra rastplatser

Ulf Jarnefjord skulle gärna se att åkerierna började göra riskbedömningar och att försäkringsbolagen arbetade mer förebyggande genom att ställa krav på transportföretagen.

Han efterfrågar fler säkra rastplatser som är inhägnade och har övervakning.

– Men de tar oftast betalt. Det är ett annat bekymmer för då väljer många att inte använda dem ändå. Många säkra rastplatser har svårt att få det att gå ihop.

Joakim Magnå
Joakim Magnå

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER