SNART TANDLÖS. Gunilla Frisk hoppas kunna rädda sina åtta sista tänder – men har inte råd. Foto: Anders Ylander
SNART TANDLÖS. Gunilla Frisk hoppas kunna rädda sina åtta sista tänder – men har inte råd. Foto: Anders Ylander

Tvingas sälja allt för att gå till tandläkaren

Publicerad

LIDKÖPING. Tumören riskerar att göra Gunilla Frisk, 55, helt tandlös – trots att hon har lagt 250 000 kronor på tandvård.

Men nu är pengarna slut, och hon har sålt av nästan allt hon äger.

– Jag förstår inte att jag ska behöva sälja mina möbler för att få ett drägligt liv, säger hon.

Det hela började för snart 30 år sedan med en ovanlig tumör i käken. Den växte och växte och blev lika stor som en klementin.

Gunilla Frisk har tvingats genomlida ett stort antal plågsamma operationer.

– De klöv hela käken mitt itu, berättar hon.

Det var som tur var inte en elakartad tumör, men det ställde till en hel del problem med tänderna som kostat stora summor – pengar som Gunilla Frisk har fått punga upp helt själv. Under de senaste tio åren uppskattar Gunilla att hon har fått betala cirka 250 000 kronor, en summa som hade kunnat bli ännu högre då hon fick hjälp från sina tandläkare att söka pengar i fonder.

Nu har Gunilla tvingats sälja de flesta av sina ägodelar.

– Jag har sålt alla tavlor och lampor, mina föräldrars guld, alla antikviteter, kläder, allt som går att sälja har jag sålt. Jag har kvar två fåtöljer och två bokhyllor av mina möbler, säger hon.

Inte råd med undersökning

I dagarna ska hon försöka sälja sin bil. Som det ser ut just nu ekonomiskt har hon inte ens råd att betala en undersökning.

Trots det hoppas hon att man på något sett ska kunna rädda de åtta tänder hon har kvar.

– Jag vill ha någonting att tugga med, jag kräver inte ett pepsodentleende, säger Gunilla.

Tandkrämsleende eller ej - att gå ut helt tandlös är ingenting som Gunilla ser fram emot.

– Jag ska ju börja jobba igen men det värsta är att jag är en sådan social person, jag vill inte gå tandlös, det känns inte kul, säger hon.

"Kan läsa av klasskillnader"

Gunilla Frisk väljer att berätta sin historia eftersom hon vill väcka debatt.

– Man kan verkligen läsa av klasskillnader bara genom att titta i någons mun, så var det för hundra år sedan, men även i dag år 2013, säger hon.

Gunilla är jättenöjd när det kommer till tandläkarnas bemötande, men tycker att det krävs en ändring i systemet.

– Tandvården skulle givetvis ingå i vår sjukförsäkring, säger hon.

Linnéa Borgert
Linnéa Borgert

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag