Rikard Ohlin tog en bild på bilen som ställde sig och blockerade varuintaget. Foto: PRIVATRikard Ohlin tog en bild på bilen som ställde sig och blockerade varuintaget. Foto: PRIVAT
Rikard Ohlin tog en bild på bilen som ställde sig och blockerade varuintaget.  Foto: PRIVAT
Rikard Ohlin har varit i branschen i 30 år men har aldrig varit med om något liknadne. Foto: PRIVATRikard Ohlin har varit i branschen i 30 år men har aldrig varit med om något liknadne. Foto: PRIVAT
Rikard Ohlin har varit i branschen i 30 år men har aldrig varit med om något liknadne.  Foto: PRIVAT

Tjuvarnas nya pantknep  – mot Rikards Ica-butik

Publicerad

Ica-handlaren Rikard Ohlin började ana oråd när flera män dök upp i hans butik med stora svarta sopsäckar, fyllda med pantbukar.

När han skickade i väg männen kom de snart tillbaka med förstärkning – och genomförde en utstuderad stöldräd. 

– Det var nästan surrealistiskt. Det var väldigt märkligt och välregisserat. Man förstod inte just då att allt hängde ihop, säger Rikard Ohlin.

Mitt på ljusa dagen blev den lilla Ica-butiken, Ica Nära Sillerud i Årjäng, utsatt för en genomarbetad och fräck stöldräd.

Det hela började med att tre män anlände till affären på måndagsförmiddagen vid lunchtid. 

– De kom ett gäng som skulle panta burkar. De hade många säckar med sig som de sa att de hade plockat vid en festival. Men det har inte varit någon festival i närheten så jag fick en lite dålig magkänsla, säger handlaren Rikard Ohlin som äger butiken.

Kom tillbaka – med förstärkning 

Han förklarade för männen att han inte att tid att hantera så mycket pantburkar. Då lämnade de och försvann i två minbussar, säger Rikard Ohlin.

– Det gick tre timmar. Sen var de tillbaka men med fler bilar, säger Ica-handlaren som tidigare har pratat med Nya Wermlands-Tidningen.

Det ska ha varit minst sju personer som ankände till butiken andra gången – alla med olika uppdrag. Enligt Rikard Ohlin var det en som parkerade bilen tvärs över där butikens varuintag finns för att blockera platsen.

En annan ska ha gått runt till baksidan och börjat kasta ut sopor ur en container. 

Rikard Ohlin och hans anställda konfronterade männen.

– Sen hoppade han (mannen vid soptunnan, reds. anm.) in i en minibuss. Allting föll på plats först efteråt. Det var ett sätt att få oss ur balans, säger Rikard Ohlin. 

"Nästan surrealistiskt" 

Under tiden han och de anställda i butiken försökte få ordning på kaoset som utspelade sig där utanför rörde sig flera andra ur gänget inuti butiken. 

– De gick in och tog vad de ville. Bara gick förbi kassan och ut genom huvudentrén. De brydde sig inte om något, säger Rikard Ohlin.

 

LÄS OCKSÅ: De slog till mot Ica och Coop under stöldturné 

 

Flera bensindunkar saknas men exakt vad som stulits är inte helt fastställt.  

– Det var nästan surrealistiskt. Det var väldigt märkligt och välregisserat. Man förstod inte just då att allt hängde ihop, säger Rikard Ohlin. 

Allt utspelade sig på bara ett par minuter. Sedan var alla bilar och de misstänkta förövarna spårlöst försvunna. Kvar stod Rikard Ohlin och hans personal. Alla tittade på varandra och ställde sig samma fråga:

– Vad var det som just hände?

Ingen idé att ringa polisen 

Rikard Ohlin säger att han har lämnat in en anmälan i efterhand. Polisen kan däremot inte hitta att en sådan gjorts.

Ica-handlaren ringde inte 112 direkt efter stöldräden.

– Jag ansåg att det inte var någon idé. Det kan ta allt från en halvtimme till många timmar. Det är ett problem för oss ute på landsbygden och de här brottslingarna är inte dumma. De vet om att det är så, säger Rikard Ohlin. 

Stölder och inbrott är inte ovanligt när man äger en butik, men enligt Rikard Ohlin har han aldrig varit med om något liknande. 

 

LÄS OCKSÅ: Fräcka stöldturnén på Gekås parkering 

 

– Jag har varit handlare i snart 30 år och har varit med om många inbrott. Men det här var någonting helt annat, säger han. 

Den här typen av brottslighet gör Rikard Ohlin orolig.

– Jag känner naturligtvis en otrygghet. Man är mer förberedd på att larmet går mitt i natten och då hoppas man att de inte ska slå sönder för mycket. Det här var ju ett gäng som kom, vad ska man göra åt det? 

Svårt att skydda sig

Peter Adlersson, presstalesperson vid polisen region Väst, känner igen knepet att distrahera personalen för att stjäla, men inte i den här omfattningen.

– Det brukar vara att man uppehåller personal i kassan, men inte på det här sättet att man ställer till med oreda utanför butiken.

Peter Adlersson, presstalesperson hos polisen i region Väst.Foto: Polisen

Vanligtvis är det runt tre personer som tillsammans hjälps åt att distrahera personal och samtidigt stjäla från butiken, enligt Peter Adlersson.

– Det är inte så lätt, speciellt inte om man är ensam eller bara ett par stycken i butiken. Det gäller att vara uppmärksam och be någon ha koll på personerna i fråga, men det är ju inte alltid man misstänker något. Det gör man kanske inte förrän det är försent.

Polisen: Ring alltid vid pågående brott

Jonas Wendel är utredningschef för lokalpolisen i Arvika. Han uppmanar att alltid ringa polisen vid ett pågående brott.

– De som sitter vid vår ledningscentral gör hårda prioriteringar hela tiden om vad som är viktigast att vi åker på. Är det så att det inte är några allvarligare brott vi är på just då, då kommer vi. 

Sen kan det hända att det tar längre tid för polisen att komma fram ute på landsbygden, menar han.

– Det är klart att vi inte är jättemånga poliser på landsbygden och det är ju ett bekymmer. Det är klart att vi borde vara fler, säger Jonas Wendel.

Relaterade ämnen
Oskar Dahlgren
Oskar Dahlgren
Lovisa Waldeck
Lovisa Waldeck

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER