Tina Barsgård, 24, gjorde upptäckten på McDonald's i Kristiansand. Foto: PRIVATTina Barsgård, 24, gjorde upptäckten på McDonald's i Kristiansand. Foto: PRIVAT
Tina Barsgård, 24, gjorde upptäckten på McDonald's i Kristiansand. Foto: PRIVAT
Två fåglar satt fast i limfällan. Foto: PRIVATTvå fåglar satt fast i limfällan. Foto: PRIVAT
Två fåglar satt fast i limfällan. Foto: PRIVAT

Tina hittade fågelfällan på McDonald's: ”Fruktansvärt”

Publicerad

Kusinerna Tina och Adina Barsgård gjorde en hemsk upptäckt på McDonald's i Kristiansand i Norge.

Ovanför dörren satt en limfälla – och där kämpade två fåglar för sina liv.

– Det är förfärligt att de brydde sig så lite om djuren, säger Tina Barsgård.

De två kusinerna Tina, 24, och Adina, 26, Barsgård hade bara tänkt köpa lite mat på McDonald's-restaurangen i norska Kristiansand.

När de stod i kön såg de hur en fågel flög runt inne i lokalen.

Adina gick till en av utgångarna och höll upp dörren så att fågeln skulle kunna flyga ut. 

Men på väg ut genom dörren fastnade den plötsligt i något.

Limfälla med brödsmulor

Kusinerna sa till en i personalen som klättrade upp på en stol och plockade ner fällan som satt ovanför dörren.

En limbestruken platta fylld med brödsmulor. Två fåglar hade fastat och kämpade för sina liv.

– Det var som att han inte brydde sig, utan han kastade bara ut den på marken utanför och sa åt oss att inte ta in den igen, säger Tina Barsgård.

Limfällan var täckt av brödsmulor – sannolikt för att locka dit fåglarna.Foto: PRIVAT

Tog fåglarna till en veterinär

De två kusinerna tog med sig plattan i bilen och åkte direkt till en veterinär i närheten. Men fåglarna var så skadade att de var tvungna att avlivas.

– Jag tyckte att det var förfärligt att de brydde sig så lite om ett liv. Man tänker ju på hur många fåglar de kan ha gjort det här mot. Det är helt omänskligt, fortsätter Tina Barsgård.

Veterinären Kristin Hagen Johansen berättade för norska VG om händelsen i fjol:

– Det är solklart att det här leder till lidande för djuren. Båda levde. Den ena hade uppenbarligen suttit fast en stund, för den var väldigt medtagen. Jag har aldrig sett något liknande, sa hon till tidningen.

Döms för djurplågeri

Nu, nästan ett år sen händelsen inträffade, har en skadedjurssanerare från Anticimex dömts för djurplågeri. I rätten berättade saneraren att restaurangen hade plågats av fåglar som flög in i lokalen i ett halvårs tid, och att alla andra försök hade misslyckats. 

Han hade också sagt till de anställda på restaurangen att han skulle kontaktas direkt om någon fågel fastnade – en rutin som inte verkar ha följts särskilt väl.

”Viktigt att markera att det var fel”

Mannen ska nu betala 20 000 norska kronor i böter och förlorar också även sin auktorisering som skadedjurssanerare, enligt VG.

Ett bra beslut, tycker Tina Barsgård.

– Det är viktigt att man markerar att det var fel, även om jag tycker att böterna var lite låga, säger hon.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER