SKA SÄLJAS. Arenachefen Jonas Georgsson på en av de läktare vars namn han vill sälja. Det ska kunna ge lika mycket som att sälja namnet på arenan till ett företag. Foto: Jan Wiriden
SKA SÄLJAS. Arenachefen Jonas Georgsson på en av de läktare vars namn han vill sälja. Det ska kunna ge lika mycket som att sälja namnet på arenan till ett företag.  Foto: Jan Wiriden

Till salu: Läktarna

Publicerad
Uppdaterad
GÖTEBORG. Namnet är klart.
Nu ska pengarna in.
Arenachefen Jonas Georgssons uppgift:
Hitta fyra officiella partners som "köper" läktarna.
- Det ger lika mycket som att sälja namnet på arenan, säger Georgsson till GT.
Nya fotbollsarenan=Gamla Ullevi.
Klubbat i går.
Och Georgsson jublade:
- Ett logiskt och bra beslut. Jag kan se likheterna med Old Trafford, och det spar mycket tid för oss när vi ska marknadsföra arenan, att vi inte behöver sälja in ett nytt namn.
Georgsson bubblar av glädje när GT träffar honom nere i Higabs lokaler i Gårda, det är tydligt att han älskar sitt jobb, njuter av göteborgarnas intresse för den nya fotbollsarenan, och han säger glatt:
- Jag var i Stockholm på VM-kvalmatchen i lördags, alla kom fram och ville snacka med mig. Det här kommer bli Nordens mest besökta fotbollsarena. Och vi ska göra det till den mysigaste.
Mycket praktiskt jobb tar vid nu när namnet är klart.
Viktigast:
Hitta fyra officiella partners.

Som det är på Wembley

- De kommer äga var sin läktare. Som det är på nya Wembley, fast de har tre partners, Carlsberg, Umbro och Microsoft.
Som att sälja arenans namn, fast sämre betalt?
- Jag tror det kommer ge lika mycket pengar som om vi hade sålt namnet.
Hoppsan. 50 miljoner in då, som Malmö fick av Swedbank?
- Det får vi se...
Tuffa tider nu, inte bara för en drömmare som Georgsson.
Men han säger:
- Vi har inte gått ut och snackat med företag än, men vi kommer inte ha några problem. Det är en win-win-situation.
Henrik Leman
Henrik Leman

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag