Josefine Sinclair Foto: Privat
Josefine Sinclair Foto: Privat

Tiggare i tårar när han fick mat från Josefine

Publicerad

I stället för att köpa godis och "annat onödigt" valde Josefine Sinclair att fylla en påse med mat som hon gav till mannen som tigger utanför mataffären. Hans reaktion överraskade henne.

– Han började gråta i min famn och då blev jag väldigt tagen och väldigt känslosam, säger Josefine.

Josefine Sinclair, 25, från Falkenberg, var på väg till mataffären för att köpa lite dricka och godis när hon möttes av mannen som tigger utanför ingången till affären.

Hon hade inga lösa pengar att ge men slogs av en annan tanke i affären.

– Jag märkte att jag plockade på mig onödiga grejer, typ godis och sådant och så började jag fundera på om jag skulle lägga tillbaka allt och köpa mat till honom i stället, säger Josefine.

Josefine fyllde en påse med en färdiglagad baguette, en kaffe, en dricka, lite fika samt frukt som hon sedan överlämnade till mannen.

– Han blev väldigt berörd när han öppnade upp påsen och såg vad som fanns där i.

Kramade tillbaka

Mannen blev så överväldigad av Josefines enkla men fina gest.

– Han reste sig upp och ville krama mig. Först tänkte jag att han var en främling, men sedan öppnade jag upp min famn och kramade honom tillbaka.

Men hans reaktion överraskade Josefine.

– Han började gråta i min famn och då blev jag väldigt tagen och väldigt känslosam. Jag märkte att folk som gick förbi tittade med både positiva och negativa blickar medan vi stod och omfamnade varandra. Vi stod och höll om varann i säkert tre minuter innan han släppte.

Kom från Rumänien

Därefter böjde sig mannen ner för att kyssa Josefines fötter för att visa sin tacksamhet, men där stoppade hon eftersom det var under all värdighet.

– Gesten var något stort för honom, men litet för mig.

Mannen berättade att han kom till Sverige tillsammans med sin kusin från Rumänien för att tjäna ihop lite pengar. Han hade inte ätit på två dagar eftersom det då inte hade blivit något över för att skicka till familjen som var kvar i hemlandet.

Bar kassarna till bilen

Han hjälpte Josefine med att bära kassarna till hennes bil, därefter kramade han henne en gång till.

– Jag var så tagen av stunden, satt i bilen och försökte bara smälta allt. Han blick lös verkligen upp när vi pratade, men sedan när han gick tillbaka till sin plats så släcktes den igen. Det gjorde väldigt ont att se.

Berörde henne mycket

Josefine skrev ett uppmärksammat Facebookinlägg för att dela med sig av ett ögonblick som berörde henne mycket.

– Jag har svårt för att förstå människor som kan tänka något illa om dessa människor som kommer hit av ren desperation. Jag är kluven i frågan för att jag vet att det är bevisat att det i vissa fall handlar om människohandel, men de här människorna förtjänar bättre, det är ovärdigt att sitta och tigga i regn och kyla utanför en mataffär.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER