Tågen på Bohusbanan stod still – igen

Publicerad

Det har varit tågstopp på Bohusbanan ytterligare en gång.

Återigen har kopparledningar blivit stulna ut med spåren.

På måndagen var det stopp mellan Uddevalla och Strömstad.

På måndagsmorgonen rapporterade Västtrafik att det var stopp i tågtrafiken mellan Strömstad och Munkedal. Bussar ersatte då de inställda tågen.

Enligt Västtrafik hade stölden den här gången skett någonstans mellan Munkedal och Strömstad, och under morgonen hade Trafikverket personal ute på järnvägsrälsen för att arbeta och åtgärda problemen. Under förmiddagen gick trafiken normalt igen.

Men det är inte första gången som tågtrafiken tvingas till stopp på grund av att kopparkabel blir stulen. Så sent som i början av maj kunde GT rapportera om kopparstölder mellan Borås och Varberg. Bohusbanan drabbades senast i slutet av mars och i samband med det stoppet rapporterade SVT Nyheter att det 2017 hade varit 25 stölder, enbart på Bohusbanan och Lysekilsbanan.

Stölderna innebär livsfara

Kopparstölder har blivit ett återkommande problem inom tågtrafiken. 

I en rapport som Trafikverket har tagit fram beräknar man kostnaderna för stölderna utifrån restidsförluster, tågkostnader, värdering av försenad persontrafik och värdering av försenad godstrafik. Under 2015 kom man fram till att alla samlade händelser kostade samhället 33,4 miljoner kronor.

När jordledningskablar blir stulna från järnvägen leder detta till livsfara, enligt Trafikverket. Att befinna sig i spårområdet i sådant läge är mycket farligt eftersom att rälsen och kontaktledningsstolparna då kan bli strömförande. De som stjäl koppar riskerar alltså inte bara sina egna liv – utan även andras.

På senare tid har man börjat DNA-märka kopparledningar för att underlätta utredningsarbetet i efterhand.

 

Följ utvecklingen i GT:s app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Jonas C Andersson
Jonas C Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER