Här är lyxbåten som låg övergiven i hamnen. Foto: Polisens båtsamverkan
Här är lyxbåten som låg övergiven i hamnen. Foto: Polisens båtsamverkan
Robert Klouda, hamnchef, visar var nyckeln hängt på båten. Foto: Polisens båtsamverkan
Robert Klouda, hamnchef, visar var nyckeln hängt på båten. Foto: Polisens båtsamverkan
Foto: Polisens båtsamverkan
 Foto: Polisens båtsamverkan

Svinrik ägare glömde sin lyxbåt i Strömstad

Publicerad

I minst två år har den mystiska lyxbåten, värd upp till 700 000 kronor, legat orörd vid en brygga i Strömstad. Den är inte anmäld stulen och ingen ägare har gjort sig till känna – tills nu.

Efter flera efterlysningar lyckades polisen i veckan spåra en förmögen norsk ägare.

– Det visade sig att han hade glömt bort båten. Och det är väl klart att man måste vara ofantligt rik för att kunna glömma bort en båt i den här prisklassen, säger polisinspektören Tomas Andersson till GT.

Det var i måndags som polisens båtsamverkan uppmärksammade den mystiska lyxbåten i Strömstad på sin Facebooksida.

Då hade motorbåten, av märket Rinker Fiesta Vee 342, legat vid en brygga i Strömstad i minst två år. Något som har förbryllat både arbetarna i hamnen och polisen.

– Det är oerhört ovanligt och även mycket konstigt. Den har legat mitt i Strömstads hamn, nästan mitt emot polishuset, säger polisinspektören Tomas Andersson.

Polisen fick fram ägaren

Handlingarna ombord är daterade till 2008 och båten har aldrig anmälts stulen. Det enda spåret polisen hade att gå efter var att mycket av materialet ombord tydde på att båten var norsk, bland annat flera tidningar och en dagbok.

Sedan efterlysningen på Facebook har båten uppmärksammats av bland annat norska NRK. Och på onsdagen meddelade polisen att de har nått ett genombrott i utredningen.

Nycklarna låg framme

Båten, som kostar mellan 500 000 och 700 000 kronor, har enligt polisen helt enkelt tappats bort av ägaren.

– Det visade sig att han hade glömt bort båten. Och det är väl klart att man måste vara ofantligt rik för att kunna glömma bort en båt i den här prisklassen, säger polisinspektören Tomas Andersson.

Polisens utredning visar att båten importerades från USA år 2006. Från 2007 till 2011 har den stått i en båthall och 2012 bestämde sig ägaren för att sälja båten. Den lades i hamnen i Strömstad med nycklarna fullt synliga i ett snöre.

– Men båten såldes aldrig. Ägaren har dock hela tiden trott att den såldes. Det visar sig att han har en mängd olika företag och någonstans i detta har båten glömts bort, säger Tomas Andersson.

Hur reagerade han på ert besked?

– Han blev väldigt förvånad. Han har ju trott att båten har varit såld. Men det här visar ju att man har olika förutsättningar när det gäller ekonomi. Det här är ingen vanlig båt, det är en oerhört fin båt. Det är inte alla som kan glömma bort en sådan, säger Andersson, och fortsätter:

– Nycklarna har ju funnits på båten så vem som helst hade kunnat gå dit och köra i väg.

Nu måste ägaren ansvara för att transportera bort båten från hamnplatsen. Han har dessutom tvingats betala hamnavgift för de två senaste åren. En kostnad som han, av allt att döma, har råd med.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida