Efter att Susanna Mattsson, 22, skrivit en negativ recension om ett kafé så blev hon påhoppad av ägaren. Foto: PrivatEfter att Susanna Mattsson, 22, skrivit en negativ recension om ett kafé så blev hon påhoppad av ägaren. Foto: Privat
Efter att Susanna Mattsson, 22, skrivit en negativ recension om ett kafé så blev hon påhoppad av ägaren. Foto: Privat
Bilden på potatisen Sanna uppfattade som möglig. Personal på Blå Dörren hävdar att denna bild, som hon visade upp när hon lämnade tillbaka sin lunch, inte föreställer den potatis hon serverades. Foto: PRIVATBilden på potatisen Sanna uppfattade som möglig. Personal på Blå Dörren hävdar att denna bild, som hon visade upp när hon lämnade tillbaka sin lunch, inte föreställer den potatis hon serverades. Foto: PRIVAT
Bilden på potatisen Sanna uppfattade som möglig. Personal på Blå Dörren hävdar att denna bild, som hon visade upp när hon lämnade tillbaka sin lunch, inte föreställer den potatis hon serverades. Foto: PRIVAT

Susanna, 22, påhoppad – efter negativ recension

Publicerad

Susanna Mattsson, 22, köpte hämtlunch i Varberg, men när hon skulle äta maten tyckte hon att bakpotatisen såg dålig ut.

– Jag uppfattade det som mögel och ville ha pengarna tillbaka. Bemötandet jag fick var inte okej så jag bestämde mig för att skriva en negativ recension.

Efter recensionen kallade personalen henne konstig, lögnaktig och påstod att hon publicerat fejkade bilder på potatisen. 

Det var tidigare i veckan som Susanna Mattsson från Lerum tillsammans med sin bror och mamma besökte Varberg och handlade hämtmat på matstället Kafé Blå Dörren i centrala Varberg.

– Jag hade tagit några tuggor av kycklingröran och salladen som ingick när jag fick se den stora fläcken på den bakade potatisen. Vi uppfattade det som mögel och jag bestämde mig för att jag inte ville äta den här maten.

Susanna åkte tillbaka och ville ha pengarna tillbaka.

Reagerar på bemötandet

– Om jag fått det hade jag varit fullt nöjd, för alla gör vi misstag. Jag kan förstå att det kan slinka med en dålig potatis när man hanterar mycket mat. Men det var bemötandet jag fick när jag kom tillbaka som jag reagerade på.

Flera i personalen var inblandade och man sa att det inte var något fel på potatisen. Susanna upplevde hela hanteringen och bemötandet som synnerligen otrevligt. Bilderna som Susanna tagit på potatisen skulle också vara fejkade, menade personalen.

Efter många om och men fick hon pengarna tillbaka.

– Jag är ingen person som brukar gå in och skriva recensioner, men jag bestämde mig för att göra det i detta fall.

Hon skrev en sammanfattning av sin upplevelse på Kafé Blå Dörrens Facebooksida och gav stället en etta i betyg. Varpå flera ur personalen, svarade på recensionen. I några fall balanserat, i några fall inte.

Plockades bort

Åter anklagades Susanna för att bilderna var falska, och att hon ätit upp nästan allt utom potatisen.

"Skitsnack inget fel på potatisen (...) Va hände m salladen och kycklingröran du aldrig lämnade tillbaka (...) Du konstig människa du kommer aldrig va nöjd (...) du va konstig från början", skrev en person ur personalen bland annat.

Ett av de meddelanden hon som svar fick från personal på kaféet.Foto: Skärmdump

Svaret plockades senare bort från Blå Dörrens Facebooksida, men ägaren står för sina synpunkter. När GT ringer upp för en kommentar berättar han ungefär samma sak som han skrev på Facebook.

"Hon var konstig"

– Hon var konstig från början, säger ägaren och exemplifierar detta med att Susanna frågade om man kunde få en Cesarsallad till lunchpris (svaret är nej, 20 kronor extra).

– Hon är en sån som inte kan vara nöjd nånstans när hon köper mat. Det var absolut inget fel på potatisen.

Oavsett potatisens kvalitet: ska man bemöta kunder så här?

– Vi har inte gjort något fel! Vår potatis och övriga råvaror är dagsfärsk. Jag har varit i branschen i 13 år, serverat många, många tusen bakade potatisar och ingen har klagat tidigare.

– Du, nu har jag kunder som väntar, hej, hej.

 

Relaterade ämnen
Björn Lindsten
Björn Lindsten

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER