Foto: HANS KRISTIANSSON
 Foto: HANS KRISTIANSSON

Studenternas ilska – mot dejtingsajten

Publicerad

"Dejta en sugardaddy och slipp studielån."

Det budskapet mötte studenterna på Chalmers tekniska högskola i förra veckan.

Nu har studentkåren anmält kampanjen till reklamombudsmannen, berättar P4 Göteborg.

En reklamvagn med texten "Hej studenter! 0 kronor i studielån? Dejta en sugar daddy" ställdes upp nära Chalmers i slutet av förra veckan, berättar P4 Göteborg. 

Det handlade om reklam för en en dejtingsajt vars budskap går ut på att den som dejtar en rik äldre man slipper betala studielån.

Studenter på Chalmers har blivit mycket upprörda över kampanjen. Intill reklamtexten syns en lättklädd kvinnas bröst. Den som vill bli medlem på dejtingsajten ska bland annat uppge etnicitet och om man har stark eller svag sexlust, uppger radion.

– Det var starka reaktioner från studenter som inte tyckte att det här hörde hemma på Chalmers, att det här riktar sig till studenter på ett felaktigt sätt och är sexistiskt, säger kårordförande Karl Toller till radion.

Studentkåren har anmält

Studentkåren har anmält kampanjen till reklamombudsmannen som totalt tagit emot tolv anmälningar, uppger P4 Göteborg.

Flera av dem som hört av sig till reklamombudsmannen har även velat göra anmälan om koppleri och dessa har hänvisats vidare till polisen.

– Vi har valt att avisa vissa anmälningar och hänvisa anmälarna att anmäla till polisen i stället, säger Gunilla Welander, jurist vid reklamombudsmannen, till radion.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER