BESVIKNA. Storvinsten på nätcasinot Mr Green var bara ett tekniskt fel. "I stället för 650 000 får Anette och Mikael Olofsson bara 1 000 kronor som plåster på såren. Foto: Anders Ylander
BESVIKNA. Storvinsten på nätcasinot Mr Green var bara ett tekniskt fel. "I stället för 650 000 får Anette och Mikael Olofsson bara 1 000 kronor som plåster på såren. Foto: Anders Ylander

Storvinst på 650 000 kronor var tekniskt fel

Publicerad
Uppdaterad
Storvinsten på Mr Green på 650000 kronor var bara luft. - Vi trodde det var vår lyckodag, säger Anette och Mikael Olofsson. Men när vi då vinner mycket pengar så skyller de på fel på spelet.
Nätcasinot Mr Green drabbades i början av veckan av ett tekniskt fel på det nyinstallerade spelet House of Fun. Spelarna kunde inte förlora några pengar - bara vinna.
Anette och Mikael Olofsson i Göteborg är bland de 200 spelare som drabbats.
- Vi hade fått en insättningsbonus på 50 procent av den summa vi lade in på spelkontot att spela för hos Mr Green, säger Anette Olofsson.

Tvugna att mejla

Paret satsade 150 kronor på måndag kväll vilket innebar en bonus på 75 kronor och började spela. De trodde på allvar att de hade turen med sig under spelet. Efter att ha spelat hela natten och morgonen stod vinstsaldot på 650000 kronor.
- Då kontaktade vi kundtjänst för att ta reda på hur vi skulle hämta ut våra pengar, säger Anette Olofsson. Man kan inte ringa utan måste mejla dem.

Fel i kommunikationen

Men de fick inget svar från kundtjänst trots upprepade mejl. Först i onsdags morse fick de via e-post från Mr Green reda på att storvinsten bara var ett tekniskt fel. De erbjöds i stället 1000 kronor som kompensation.
- Det känns helt fel, säger Anette Olofsson. 1000 kronor är ingenting. Vi vann ju 650000 kronor. Att Mr Green skyller på tekniskt fel känns som en dålig ursäkt.
Mikael Pawlo är vd för Mr Green:
- Det var ett fel i kommunikationen mellan två databaser så att de satsade pengarna inte drogs från saldot, säger han.
- Däremot vann den spelande var femte - sjätte gång - som man ju brukar.
Felet är tillrättat men spelet är borttaget från hemsidan.
- Det som hänt är så pass allvarligt att vi inte ville ha det kvar.
Men Anette och Mikael hävdar att det dragits pengar från deras konto - tvärt emot vad Mr Green påstår.
- Vi tog till och med skärmdumpar för att vara säkra.

"Det är för jävligt"

Att de vinnande paret fick så sent svar förklarar Mikael Pawlo med att kundservice var hårt belastat och kommer att vara det ett tag till.
Det är 200 av Mr Greens 150000 kunder som drabbats och kommer enligt företaget att att kompenseras i varierande grad.
- Vi hade vunnit över 650000 kronor och de "tycker att vi ska förstå" att det inte blir några pengar. Det här är ju förjävligt, säger Mikael Olofsson.
Åke Lundgren
Åke Lundgren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER