Foto: Jan Wiridén
Foto: Jan Wiridén

Stormen är här

Publicerad
Uppdaterad
Vindar med orkanstyrka piskade på fredagskvällen Syd- och Västsverige. Vägkaos, översvämningen och strömlöshet var resultatet.
- Det är fruktansvärt, mycket värre än förra gången det var storm, säger ett vittne som på kvällen befann sig på Linnégatan i centrala Göteborg till Expressen.se.
Utanför Blekinge ven vindarna med en hastighet på nästan 40 meter per sekund. Och stormen var nästan lika kraftig i stora delar av Syd- och Västsverige.
Räddningstjänst och polis på ett flertal orter vittnar om det kaos som uppstod i stormens fotspår.
Räddningstjänsten i Göteborg hade fullt upp att göra med översvämmade gator vid Göta älv och stadens kanaler, men också med skyltar som höll på att blåsa ner och fönster på företag som inte stängts ordentligt när personalen gick hem.
- Bilarna står i vatten. Nivån är säkert en och en halv meter högre än vanligt, säger ett vittne till GT.se.
– Jag får luta mig framåt och leda cykeln för att över huvud taget komma framåt, och det ligger bänkar och skyltar här som har vält, berättar en person för GT.se.

Trafikproblem

Stormen slog hårt mot trafik av alla slag. Vid 18-tiden inställde Banverket trafiken på alla järnvägar i Västsverige utom Göteborg-Stockholm och Göteborg-Malmö.
Tusentals tågpassagerare fanns på kvällen på större eller mindre stationer, där de tvingats kliva av eftersom Banverket stoppat tågtrafiken.
- Det är osäkert om alla kan komma vidare under kvällen. Det är svårt att få fram tillräckligt med bussar på sina håll. I värsta fall får vi ordna övernattning på hotell åt en del resenärer, säger Carl-Gustaf Olsson på SJ:s pressjour.

Flyg och färjor drabbade

Enligt Olsson är läget värst i Kronobergs län, där många vägar blockerats av träd.
Många färjor, både stora och små, blev inställda eller tvingades gå med färre turer. Bland annat Stena Lines färjor mellan Karlskrona och polska Gdynia inställda på kvällen. Däremot gick Stenas färjor på västkusten som vanligt.
Minst sju flygplan kunde inte gå ner på Landvetters flygplats utanför Göteborg i den kraftiga blåsten. De omdirigerades till Köpenhamn, Malmö, Jönköping, Oslo eller Stockholm.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida