Petter Stordalen. Foto: Jan Wiriden
Petter Stordalen. Foto: Jan Wiriden

Stordalen stämmer advokater i Göteborg

Publicerad

Petter Stordalen stämmer den göteborgska advokatbyrån Mannheimer Swartling.

Detta efter att han anser att han fått fel råd i skatteaffärer.

Han vill att advokatbyrån ska betala 388 miljoner kronor, skriver dn.no.

Det var redan 2004 som hotelldirektören Petter Stordalen anlitade advokatfirman för att få råd när det gäller hans fastighetsbolag Capona och dess affärer.

Tre år senare granskade Skatteverket affärerna och kom då fram till att Capona och Stordalens företag Home Properties hade skatteplanerat och använt skatteparadis vid försäljningar. Det handlade om försäljningar i miljardstorlek.

Fick råd

I en bok avslöjas skattehärvan och så sent som i juni i år valde Petter Stordalens företag att stämma Mannheimer Swartling.

– Det handlar om att vi fick råd från Mannheimer Swartling när Home Properties var börsnoterat, säger Stordalen till dn.no. Advokaterna skulle vara de bästa i Sverige, men råden de gav oss var fel. Råden var värdelösa.

När Skatteverket räknat fram vad företagen skulle betala blev det en kvarskatt på drygt 440 miljoner svenska kronor. I våras ökade den efter en dom till 518 miljoner kronor.

Och nu stämmer alltså Stordalen advokatbyrån på 388 miljoner svenska kronor.

– Advokatbyråns råd har inte varit felaktiga, skriver advokat Björn Tude hos Gernandt & Danielsson, som representerar Mannheimer Swartling, till dn.no. Det är många fastighetstransaktioner som gjordes på samma sätt då, men under tiden har skattepraxis ändrats.

Anette Fredriksson
Anette Fredriksson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER