Fick inte handla. "Vi blev utkörda ur klädbutiken Chelsea för att nioårige Vincent sitter i rullstol. Som hans mamma blev jag oerhört kränkt",, säger Maria Geilemo Andersson, som med sig på stan även hade döttrarna Lovina, 4, och Isabella, 13, (inte med på bilden) samt Vincents personliga assistent Angelica Larsson, 23. Foto: Robin Aron
Fick inte handla. "Vi blev utkörda ur klädbutiken Chelsea för att nioårige Vincent sitter i rullstol. Som hans mamma blev jag oerhört kränkt",, säger Maria Geilemo Andersson, som med sig på stan även hade döttrarna Lovina, 4, och Isabella, 13, (inte med på bilden) samt Vincents personliga assistent Angelica Larsson, 23.  Foto: Robin Aron

Stoppades från affär – för att han satt i rullstol

Publicerad

GÖTEBORG/TUVE. Familjen var i stan med sina barn för att handla på rean.

Tonårsdottern ville kolla kläder på Chelsea på Kungsgatan. Men de blev utkörda.

Anledning: nioårige Vincent sitter i rullstol.

- Som mamma blir man både kränkt och ledsen att man inte får gå in i en butik för att man har ett funktionshindrat barn, säger Maria Geilemo Andersson, som nu anmält händelsen till DO.

Det var den första augusti som Tuve-familjen åkte in till centrala Göteborg för att kolla rean. Det var Maria Geilemo Andersson, 37, hennes två döttrar och 9-årige Vincent, som är cp-skadad och sitter i rullstol. Med var också Vincents assistent, Angelica Larsson, 23.

- När tonårsdottern vill handla linnen på Chelsea gick vi in där allesammans. Men expediten kom och sa "vi tar inte emot sådana här, ni kan inte komma in hit med rullstol".

När Angelica, som tyckte hon hittat ett bra hörn att stå på där hon inte var i vägen, sa att hon inte kunde bära Vincent uppmanades allesammans att lämna butiken.

- Vi blev väldigt snopna och sårade, när han sa att Vincent måste vänta utanför eller så fick alla gå. Det är visserligen inte en stor butik, men till och med samma dag hade vi varit inne i flera mindre butiker utan något problem, utan i stället blivit otroligt vänligt bemötta. Det är första gången detta hänt oss i vår familj, säger en mycket besviken Maria Geilemo Andersson.

Hon är tacksam över att Vincent själv inte förstod hur illa behandlad han blev.

- Det var mer jag som mamma som kände mig väldigt kränkt. Dessutom var det bara två stycken i butiken när vi kom in och de såg också väldigt besvärade ut när expediten vräkte ur sig den där kommentaren, säger hon.

För liten för rullstolar

Musa Tabas, ansvarig och expedit på Chelsea, menar att hans klädbutik är för liten för att kunna ta emot rullstolar eller barnvagnar i.

- Vi har bara 54 kvadratmeter och en smal gång, säger han.

Men familjen hävdar att de ställde sig åt sidan.

- Det går inte att ställa sig åt sidan, det är en teknisk omöjlighet. Dessutom var den handikappade en pojke, vi säljer bara tjejkläder. Då finns det ingen anledning för den handikappade att vara i ett så litet utrymme . Dessutom var det varmt ute. Det var faktiskt så varmt inne i butiken att vi ställt en fläkt vid utgången. Och den flyttade de på också, och så kan de inte bara göra, säger Musa Tabas.

Delade på Facebook

Tuve-familjen menar att de bara flyttade på fläkten lite åt sidan för att komma in i butiken.

- Dessutom säger han att Vincent inte behövde vara i butiken för där fanns inte kläder för honom. Men tänk om jag varit ensam med Vincent på stan för att handla julklappar till storasyster, säger Angelica, som blev så upprörd att hon genast la ut händelsen på Facebook och redan fått 2 000 delningar.

Nu är händelsen anmäld till Diskrimineringsombudsmannen, DO.

- Vi har inte hunnit göra så mycket åt anmälan ännu. Men lagen säger att man inte får särbehandla eller missgynna någon utifrån de sju diskrimineringsgrunderna, där funktionsnedsättning är en sådan, säger Claes Lundstedt, pressansvarig på DO.

Nu ska DO prata med båda parter som får ge sin syn på vad som hänt.

- Rent generellt gäller att om man kan bevisa att personen diskriminerats kan DO välja att gå till domstol med ärendet. Då har domstolen möjlighet att döma ut diskrimineringsersättning, som är sanktionen i denna typ av mål.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag