Stefan Samuelsson, 47, utsattes för dubbla trojanattacker. Foto: PrivatStefan Samuelsson, 47, utsattes för dubbla trojanattacker. Foto: Privat

Stefan Samuelsson, 47, utsattes för dubbla trojanattacker.

 Foto: Privat
Polisens varning för nya trojanattacken.Polisens varning för nya trojanattacken.
Polisens varning för nya trojanattacken.
Enligt IT-säkerhetsexperten Johan Rydberg så är försiktighet och antivirusprogram bästa skydden mot trojaner. Foto: PrivatEnligt IT-säkerhetsexperten Johan Rydberg så är försiktighet och antivirusprogram bästa skydden mot trojaner. Foto: Privat
Enligt IT-säkerhetsexperten Johan Rydberg så är försiktighet och antivirusprogram bästa skydden mot trojaner. Foto: Privat

Stefan, 57, blev utsatt för en trojanattack

Publicerad

Först fick han en orderbekräftelse från Elgiganten på mejlen. Några dagar senare kom ytterligare en från Fotokungen.

Problemet var bara att Stefan Samuelsson, 57, inte gjort någon beställning från något av företagen.

Nu går polisen ut med en varning för bluffmejlen som i själva verket är trojanattacker – virus som angriper din dator i syfte att stjäla pengar eller känslig information.

– Många människor råkar nog illa ut, mejlen ser oerhört seriösa ut, säger Stefan Samuelsson.

Stefan Samuelsson från Göteborg fattade direkt misstankar mot mejlen som trillade in i hans inkorg med bara några dagars mellanrum.

– Först fick jag ett från Elgiganten där det stod att jag gjort en beställning. Det andra kom från Fotokungen, där stod det att jag hade beställt varor för 23 000 kronor. Eftersom jag inte beställt något så insåg jag ju det var något konstigt med det hela, berättar Stefan.

Hans första tanke var att hans identitet hade blivit kapad och att någon hade beställt varor i hans namn.

– Det var min första reaktion, id-kapning är ju också vanligt i dag. I mejlen hänvisades det till ett mastercard – och jag har ju ett mastercard. Då tänkte jag att kortet kunde vara kapat det med.

Polisen varnar

Stefan mejlade både Fotokungen och Elgiganten och berättade om de felaktiga orderbekräftelserna – snart fick han svar från Fotokungen som talade om att det inte rörde sig om en id-kapning utan ett bluffmejl skickat av IT-bedragare. Exakt samma bluffmejl som polisens bedrägerirotel nyligen gått ut och varnat för.

"NY TROLIG TROJANATTACK: Har du fått ett mejl som verkar vara från Mediamarkt eller Fotokungen så ladda ej ner den orderbekräftelse som bifogats. Denna innehåller sannolikt en skadlig kod/trojan. Vi har tidigare varnat för liknande mejl från Cdon, Elgiganten samt Skatteverket. Fler företagsnamn kan ha nyttjats, men texten i mejlen är densamma. Har du öppnat filen bör du installera om din dator.", skriver polisen i sin varning.

En så kallad trojan är ett virus som angriper datorn med syfte att stjäla pengar eller komma över känslig information.

– Det är en skadlig kod som kan komma i form av en falsk faktura, en pdf-fil eller liknande – men när man kör i gång den så är det i själva verket en form av virus som angriper datorn och kan göra saker som att stjäla pengar, stjäla personlig information, sprida sig vidare till andra datorer, skicka skräppost och så vidare, säger IT-säkerhetsexperten Johan Rydberg.

"Nog många som luras"

De bedrägerimejl som polisen varnar för, och de som Stefan fick, ser mycket autentiska ut.

– Det gjorde att jag öppnade dem, vilket man ju inte ska göra. Många människor råkar nog illa ut, eftersom mejlen ser oerhört seriösa ut, säger han.

Stefan själv jobbar på ett företag där IT-säkerhet är en del av verksamheten.

– Jag tänker att jag på ett sätt är lyckligt lottad som är bevandrad i det här. Men jag tänker att det finns många människor som är blåögda och godtrogna och som inte alls tänker på att det finns problem med den här typen av brottslighet. Det är nog många som luras, säger Stefan.

Stefan öppnade bluffmejlen i jobbdatorn. Efter att ha lämnat in datorn till företagets IT-avdelning så verkar det dock som att hans dator klarat sig från virusintrång.

– Det är riktigt lågt att det finns människor som exploaterar på det här sättet – och i en riktigt stor skala dessutom. Nu råkade jag inte illa ut den här gången, men det kunde jag ju lika gärna ha gjort.

GT har flera gånger tidigare skrivit om bluffmejl skickade i storföretags namn – Telia och Swedbank är några av de företag som drabbats.

Sanna Wikström
Sanna Wikström

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER