Foto: Pelle T NilssonFoto: Pelle T Nilsson
 Foto: Pelle T Nilsson
Foto: Nils Petter Nilsson/OmbrelloFoto: Nils Petter Nilsson/Ombrello
 Foto: Nils Petter Nilsson/Ombrello

Titta, IFK:s varumärke blir ännu starkare

Publicerad

GÖTEBORG. Ekonomisk kris och sportsligt tung start på säsongen.

Men IFK Göteborgs varumärke – det blir allt starkare.

Det visar en undersökning som Sport & Affärer har gjort tillsammans med Demoskop.

Rubrikerna kring IFK Göteborg den senaste tiden har mestadels handlat om turbulensen på Kamratgården, en sparkad klubbdirektör, personal som slutat och en ordförande och kassör som inte ställer upp för omval vid årsmötet om en vecka.

I helgen åkte laget dessutom ur Svenska cupen redan i gruppspelet efter oavgjort mot Degerfors och Frej.

Men trots smällarna blir Blåvitts varumärke starkare.

Tidningen Sport & Affärer har varje år sedan 2012, tillsammans med undersökningsföretaget Demoskop, frågat svenska folket vilka idrottsföreningar som har de starkaste varumärkena.

Även Frölunda ökar

IFK Göteborg är den klubb som ökar mest jämfört med fjolårets undersökning. Klubben befäster därmed sin ställning som tvåa på listan bakom AIK.

Blåvitt ökar med 1,6 procent.

Lika mycket ökar stans hockeylag Frölunda – som är sexa på listan över idrottsföreningarna med starkast varumärken.

Gais är enda superettalaget som tar sig in på topp 20. Grönsvart behåller sin 16:e plats – före klubbar som Elfsborg, Helsingborg och Häcken.

Hector Junelind
Hector Junelind

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag