Foto: Jan Wiriden
 Foto: Jan Wiriden

Planen: Samarbeta med NHL-klubbarna

Publicerad

STOCKHOLM. Just nu är Detroits Red Wings spelarutvecklare Jiri Fischer med på Frölunda Indians träningar.

Det är nästa steg i jobbet att samarbeta med NHL.

Målet – bättre spelare till Frölunda, till ett lägre pris.

Fischer är legendariska NHL-klubben Red Wings Director of Player Development. Han är i Frölundaborg delar av den här veckan för att se och lära i samband med Frölundas träningar.

– Det är jag som har bjudit in honom, berättar tränaren Roger Rönnberg och fortsätter:

– Vi tänker göra likadant med Montreal.

Idén är denna, att ett bra samarbete med NHL-klubbarna ska öka dessas förståelse för vilken bra verksamhet Frölunda Indians bedriver.

Den svenska klubben ska vara ett bra alternativ för NHL-klubbar att placera en viss typ av spelare i, unga, lovande som behöver utvecklas i annan miljö är farmarligans ibland rätt primitiva.

– Skickliga spelare som inte mår bra av att åka upp och ner i AHL kan komma till oss istället, säger Rönnberg och förklarar vidare:

– Dessutom kan vi få dessa spelare för ett mycket lägre pris än de som "är på marknaden".

Många stjärnor från farmarligan AHL är heta på den europeiska marknaden.

En del av dem kostar mer än de smakar, är ibland "trötta", tror SHL är sämre än den är, eller passar bara inte på europeiska rinkar.

Med ett starkt samarbete mellan Frölunda och klubbar som Detroit/Montreal kan Frölunda få "rätt" spelare, sådana som flyger en bit under radarn (därmed till ett lägre pris), men som verkligen passar i Sverige.

Det har NHL-klubbarna något att vinna på.

Det har Frölunda något att vinna på.

 

Ingen Sebastian Stålberg (Rögle) i Frölunda, klubbens sportchef Christian Lechtaler utesluter inte att Magnus Kahnberg ersätts på annat sätt men han utesluter heller inte motsatsen.

– Vi får se.

Henrik Leman
Henrik Leman

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida