Mustafa Mohamed Foto: Thomas Engstrom
Mustafa Mohamed Foto: Thomas Engstrom
Foto: Markku Ulander
 Foto: Markku Ulander

Journalisterna ville lura svenske löparen

Publicerad

Två okända män sökte upp svenske långdistanslöparen Mustafa Mohamed och erbjöd honom att delta i ett projekt där löpare förseddes med dopingpreparat.

Det visade sig senare att männen var undersökande journalister från brittiska Sunday Times.

– Man får inte ta till vilka journalistiska metoder som helst i jakten på fuskare. Det är väldigt tragiskt att såna här killar agerar på det här sättet, säger Mohameds tränare Ulf Friberg.

Historien berättades först i nätpublikationen Spanaren.

Flerfaldige SM-vinnaren Mustafa Mohamed siktar på OS i Rio de Janeiro i sommar.

Men när en brittisk man som kallade sig John ringde upp honom var det för att erbjuda honom en tjänst som talangscout.

Mohamed var då på ett träningsläger i Portugal och ett par dagar senare dök John upp med en kollega på svenskens hotell. Den märkliga historien som följde rapporterades först om i nätpublikationen Spanaren.

"Han blev förvånad och förbannad"

Männen förklarade sitt affärsupplägg för Mohamed, som reagerade direkt när John nämnde att en annan man vid namn "Joseph" skulle hjälpa till att bistå löparna med dopingmedel. De hävdade även att Mohamed kände "Joseph" sedan tidigare.

– När de sa att någon skulle bidra med dopningspreparat sa jag direkt ”a big no”, säger Mustafa till Spanaren.

Mohamed berättade direkt om saken för sin tränare Ulf Friberg.

– Man hade ett koncept där man skulle scouta löpare och samla dem i Kenya för att träna dem. Där skulle man samtidigt förse löparna med dopingpreparat. Och när Mustafa fick höra det blev han både förvånad och förbannad, säger Friberg.

– Han ringde till mig och jag sa till honom att dokumentera allt han hade. I det läget visste vi inte att det var brittiska journalister. Vi rapporterade det till RF:s dopingkommission samma kväll.

"Det är oerhört obehagligt"

Senare uppdagades det att männen, som Mohamed hade lyckats ta bild på i smyg, var David Collins och George Arbuthnott, undersökande journalister på Sunday Times.

I fjol lyckades Arbuthnott tillsammans med tyska kanalen ARD gräva fram en tidigare hemlig databas med 12 000 blodtester från idrottare över världen – ett scoop som ses som ett av 2000-talets största dopingavslöjanden.

– Jag misstänkte redan när jag hörde historien att de var ute efter annat. Jag insåg att så här går det inte till. Och det var inte så himla svårt att identifiera George Arbuthnott utifrån fotot, säger Friberg, som tycker att Sunday Times-reportrarna stått för ett pressetiskt övertramp.

– Det är väldigt tragiskt. De här journalisterna kan inte ha gjort någon speciellt bra research eftersom de försöker ta Mustafa till hjälp. Vi tycker att det här är oerhört obehagligt. Det här är hyllade journalister som gjort jättebra reportage, men man får inte ta till vilka journalistiska metoder som helst i jakten på fuskare. Det är väldigt tragiskt att såna här killar agerar på det här sättet. Syftet är bra, men det är inte förenligt med god journalistik.

Känner sig Mohamed utpekad?

– Det är klart att det är kränkande när två journalister vill initiera Mohamed i ett projekt som handlar om doping.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida