Foto: Cramo Top ScorerFoto: Cramo Top Scorer
 Foto: Cramo Top Scorer
Foto: Cramo Top ScorerFoto: Cramo Top Scorer
 Foto: Cramo Top Scorer

Här är bilden som får Frölunda att rasa

Publicerad

GÖTEBORG. Här är bilden som får Frölunda att rasa.

Inför kvällens CHL-match lägger sponsorn Cramo ut en bild på en kvinna iklädd endast en Frölundatröja.

– Det är värderingar vi inte står bakom, säger ordförande Mats Grauers.

Under torsdagskvällen tar Frölunda emot Geneve-Servette på hemmais i CHL. Nu marknadsför CHL:s storsponsor Cramo matchen genom att lägga ut en bild via twitterkontot "Cramo Top Scorer" där en blond kvinna poserar endast iklädd en Frölundatröja. Dessutom spreds bilder på lättklädda kvinnor i fler SHL-klubbars tröjor.

I Frölundas fall står det att "Annika" önskar Frölunda lycka till i kväll.

"Ska framföra våra synpunkter"

Men Göteborgsklubben är inte road över hur deras varumärke behandlas och rasar nu mot Cramo:s annons.

– Det stämmer inte med våra värderingar. Det är inte den här typen av marknadsföring vi vill förknippas med, säger ordförande Mats Grauers.

Hur känns det att det händer?

– Vi kan inte råda över situationen utan Cramo sponsrar CHL inte oss. Men vi ska framföra våra synpunkter till bolaget att det här inte är bra.

Pea Israelsson är klubbdirektör för Skellefteå:

– Det här känns inte bra för Skellefteå AIK hockey.

På vilket sätt känns det olustigt?

– Jag har inte tänkt ge mig in något mer i det här. Men jag kommer att gå vidare, jag ska ställa en fråga till CHL kring den här biten. Jag menar vi i Skellefteå skulle inte använda den här typen av marknadsföring kring våra matcher.
– Det är det svar jag kan ge, mer vill jag inte säga, men det kändes inte bra.

"Irrelevant och onödig"

På Cramo i Sverige blir man först förvånad när man hör om bilden.

Och när de får se den väljer de att kritisera den rakt av.

– Spontant känns den irrelevant och onödig, säger presskontakten Anders Collman.

Många kritiska röster kallar den sexistisk.

– Jag vet inte vad jag ska säga om det. Den är charmlös och meningslös.

– Jag förstår om folk har reaktioner. De här tjejerna i hockeytröjorna är där bara för att de är snygga tjejer och då kan jag förstå att folk tycker så.

Kommer ni att ta bort bilderna?
– Ja, det kommer vi att göra. Min uppfattning är att vi ska göra så.

Efter att bilderna uppmärksammats har de tagits bort från Cramos Twitter-konto.

Gustaf Nilsson
Gustaf Nilsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag