Prioritet Finans vd Nils Wiberg. Foto: Daniel Stiller / BildbyrånPrioritet Finans vd Nils Wiberg. Foto: Daniel Stiller / Bildbyrån

Prioritet Finans vd Nils Wiberg.

 Foto: Daniel Stiller / Bildbyrån
Blåvitts sportchef Mats Gren. Foto: Jonas TobinBlåvitts sportchef Mats Gren. Foto: Jonas Tobin

Blåvitts sportchef Mats Gren.

 Foto: Jonas Tobin

"Nils Wiberg har
bekostat flera spelare"

Publicerad

GÖTEBORG. IFK Göteborgs storsponsor Nils Wiberg har bekostat flera Blåvitt-spelare.

Det berättar sportchefen Mats Gren i senaste avsnittet av BBpodd.

– Vi är otroligt tacksamma, säger Gren.

Mittbacken Hjörtur Hermannsson värvades till Blåvitt med hjälp av Prioritet Finans och vd:n Nils Wiberg.

För den ekonomiskt pressade klubben var det ett välkommet tillskott.

Enligt uppgifter till GT kostar lånet av den isländske mittbacken en bit över 500 000 kronor – pengar som alltså föreningens stjärnsponsor skjuter till.

Finansierade Victor Sköld

Nu berättar sportchefen Mats Gren att även andra spelare har värvats med hjälp av företaget.

– Nisse hjälpte oss även med värvningen av Victor Sköld i somras, säger Gren i BBpodd.

Sköld plockades in från Åtvidaberg som ersättare till Thomas Mikkelsen när danskens lånekontrakt tog slut. Anfallaren bidrog med flera poänggivande insatser under höstens guldstrid.

"Hade blivit tufft"

Men det handlar inte om något så kallat riskkapital – där finansiären äger andelar i spelarna – utan Prioritet Finans har helt enkelt utökat sitt sponsorengagemang i föreningen, berättar Gren.

– Vi är otroligt tacksamma att Nisse hade möjlighet att hjälpa oss – annars hade det blivit tufft, konstaterar Mats Gren.

Enligt uppgift till GT kan Prioritet Finans och Nils Wiberg även ha varit delaktiga i tidigare värvningar till IFK Göteborg, exempelvis när lagkaptenen Mattias Bjärsmyr plockades hem från Grekland i augusti 2012.

Lyssna på hela BBpodd-avsnittet med Mats Gren här.

Hector Junelind
Hector Junelind
Joakim Hanäs
Joakim Hanäs

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag