Foto: Mathias Bergeld
 Foto: Mathias Bergeld
Frölundas ordförande Mats Grauers. Foto: Robin Aron
Frölundas ordförande Mats Grauers. Foto: Robin Aron

Frölundas svar – efter ilskna brevet: "Tråkigt"

Publicerad

GÖTEBORG. Djurgårdens supporterförening Järnkaminerna vädrar öppet sitt missnöje över behandlingen under den senaste bortamatchen i Scandinavium.

Nu svarar Frölunda på kritiken.

– Det är tråkigt. Vi vill att arrangemanget ska vara hundraprocentigt i alla avseenden – men i det här fallet är det inget vi kan påverka, säger ordföranden Mats Grauers till GT.

Det var i matchen mellan Frölunda och Djurgården den 30 januari som bortasupportrarna reagerade kraftigt mot hur de blev behandlade i Scandinavium.

I dag valde Djurgårdens supporterförening Järnkaminernas ordförande Viktor Adolfsson att skriva ett öppet brev till Frölundas ordförande Mats Grauers, till miljöförvaltningen i Göteborgs stad och till Got Event som ansvarar för Scandinavium.

Där pekade Järnkaminerna på ett antal brister: bland annat att maten som bortasupportrarna erbjöds var hälsofarlig och att toaletterna var undermåliga.

"Våra medlemmar betalade samma pris för att gå på matchen som supportrarna i hemmaklacken men hade inte ens i närheten av samma service. Vi kan kanske inte kräva tillgång till barer och restauranger, men vi kan kräva att ni följer uppsatta branschriktlinjer så att ingen av våra supportrar riskerar att smittas av listeria eller liknande bakterier", skrev Adolfsson bland annat.

Got Event ansvarar

Frölundas ordförande Mats Grauers tog emot brevet och beklagar att bortasupportrarna känt sig dåligt behandlade.

– Vi vill att arrangemanget ska vara hundraprocentigt i alla avseenden och vi vill att bortasupportrarna ska få en bra service. Sen ska man veta att det är en gammal arena och det går inte alltid att tillgodose alla önskemål med de säkerhetskrav som finns, säger Grauers.

Däremot, poängterar han, är bristerna Djurgårdens supporterförening pekar på inget som Frölunda har någon makt över. I stället är det Got Event som ansvarar för driften i Scandinavium.

"Kan inte påverka"

– Om de (Järnkaminerna) har synpunkter på försäljningen som sker i Scandinavium så är det en fråga för Got Event. Vi kan varken påverka eller ha synpunkter på den. Vi i Frölunda kan inte styra över om det serveras hamburgare eller mackor.

– Den andra frågan rörde bajamajorna och där har vi påtalat för Got Event att i en möjlig eller eventuell investering i arenan så är det en av delarna vi vill se förbättras.

När tror du det kan ske?

– Jag har inga större förhoppningar eftersom man inte får några pengar till ombyggnation. Det är ingen ny fråga och du vet ju hur mycket jag slåss för att den här arenan ska moderniseras... Jag tycker vi har gjort vad vi har kunnat, men det är tråkigt att det inte är bra.

"En av de viktiga frågorna"

Kommer ni ta upp den här kritiken med Got Event?

– Ja, självklart. Vi har kontinuerliga diskussioner med dem, och diskussionen om sanitets- och försäljningsfrågor för bortasupportrarna är en av de viktiga frågorna.

– Men eftersom vi bara hyr anläggningen så har vi ingen direkt möjlighet att påverka. Därför får jag lägga de här frågorna i knät på Got Event. Sedan är vi naturligtvis intresserade av att allt fungerar och därför kommer vi som sagt ta upp detta med Got Event. Hittills har vi dock inte kunnat påverka dem...

GT har sökt Got Events vd Lotta Nibell för en kommentar.

Hector Junelind
Hector Junelind

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida