Foto: ROBIN ARON/GT
 Foto: ROBIN ARON/GT

IFK Göteborg går med förlust

Publicerad

GÖTEBORG. IFK Göteborg siktade på ett nollresultat i år.

Men det blir förlust.

Det berättade kassören Jakob Andreasson vid ett medlemsmöte på tisdagskvällen.

– Jag nämner inga siffror, men det blir svårt att nå noll, säger kassören.

Vid årsmötet i våras presenterade Jakob Andreasson en budget som krävde både kostnadsmässiga nedskärningar och högre intäkter för att den skulle gå jämnt ut.

Men nu, ett halvår senare, står det klart att den föresatsen inte lyckas.

Behövde ha sålt fler

Kostnaderna skulle bantas med 27 miljoner, det målet är inte långt borta. Men den budgeterade intäktsminskningen på 30 miljoner blev större.

– Vi har varit bra på att trycka ner kostnaderna, men intäkterna har inte blivit som vi har tänkt oss, säger kassören.

Där finns två huvudanledningar:

Spelarförsäljningarna har inte gett tillräckligt mycket pengar.

Sponsorintäkterna minskar.

– Vad det gäller spelarförsäljningarna har de kommit sent, med kort tid kvar av kontrakten. Vi hade förhoppningar om att sälja tidigare och få mer betalt, men så blev det inte, säger Jakob Andreasson.

Först i april kom den kommersielle chefen

Varför blev det inte så?

– Vi äger tyvärr inte transfermarknaden. Tidpunkten ska passa säljare, köpare och spelare. Och när det blir kan inte vi styra över, säger Andreasson.

Dessutom missade de ett icke budgeterat tillskott då klubben inte nådde Europaspel.

När det gäller försäljningen har klubben inte fått ut tillräckligt genom samarbetet med externa parter, därför är målsättningen att ta över en större del av försäljningen själva.

– Några sponsorer drar ner eller försvinner helt. De vill ha andra koncept, som vi jobbar på att utforma. En anledning är också att vi först i april anställde en kommersiell chef, säger Jakob Andreasson.

Eget kapital på 20 miljoner

Hur allvarligt är det att ni går minus?

– En säsong med förluster är inte så farligt. Men vi jobbar nu för att få ett bra utgångsläge till nästa år, svarar han.

Klubben har ungefär 20 miljoner kronor eget kapital, som nu kommer att minska. 

För att på sikt få en stabil ekonomi spelar akademin en väsentlig roll. Spelare som skolas i klubben kostar mindre pengar, när de lyfts upp i A-laget frigörs pengar att lägga på spetsspelare utifrån.

Dahlberg en symbol för den yngre generationen

Hade det inte varit bättre att sälja talangfulle målvakten Pontus Dahlberg, vars försäljningsvärde uppskattas till 50 miljoner kronor, och reda ut ekonomin en gång för alla?

– Där finns ju en balans mellan vad vi kan sälja för och vilket lag vi vill ställa på benen. Pontus Dahlberg symboliserar dessutom den yngre generationen, den som vi vill satsa på framöver, svarar Andreasson.

– Och det är inte bara till att sälja. Man får mest pengar när man inte behöver sälja, då kan man vara tuffare i förhandlingarna. De bästa resultaten görs när man inte måste sälja för att klara ekonomin.

Alliansföreningen är bildad

Före medlemsmötet hölls ett extrainsatt årsmöte där det bestämdes att IFK Göteborg delas upp. De olika sektionerna blir egna föreningar, som hålls samman i alliansföreningen IFK Göteborg.

Den största sektionen kommer framöver att heta IFK Göteborg Fotboll.

Relaterade ämnen
Stefan Nilsson
Stefan Nilsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag