Foto: MATHIAS BERGELDFoto: MATHIAS BERGELD
 Foto: MATHIAS BERGELD
Foto: ADAM IHSE/TTFoto: ADAM IHSE/TT
 Foto: ADAM IHSE/TT
Foto: FREDRIK SANDBERG/TTFoto: FREDRIK SANDBERG/TT
 Foto: FREDRIK SANDBERG/TT

Grens ursäkt till AIK efter polisens kritik

Publicerad

GÖTEBORG/STOCKHOLM. IFK Göteborgs sportchef Mats Gren fick hård kritik från polisen efter hans ord om att det var AIK:s målvakt som blivit närmad av matchfixare. 

Nu är Gren ångerfull. 

– Jag kommer att kontakta AIK-spelaren och be om ursäkt, säger han. 

Nyheten briserade på torsdagsförmiddagen. Stormötet mellan IFK Göteborg och AIK ställdes in på grund av att en spelare i AIK hade blivit approcherad av matchfixare under tisdagen. Spelaren i fråga berättade detta för klubben som tog det vidare med förbundet - som ställde in matchen. 

När det beskedet kom gick IFK Göteborgs sportchef Mats Gren ut och sa att spelaren i fråga var en målvakt i AIK. 

Grens ursäkt efter kritiken

Att Gren valde att röja så mycket av spelarens identitet uppskattades inte av Fredrik Gårdare, kriminalkommisarie som leder aktionsgruppen mot kriminalitet inom idrotten. 

– Jag tycker det är väldigt omdömeslöst och att vi, oavsett vem det är som går ut med det, ska man tänka efter vad det kan få för konsekvenser för de drabbade och dess anhöriga och att man kan förvärra situation, säger han. 

Direkt när Mats Gren höll en presskonferens i Göteborg tillsammans med bland andra ordföranden Frank Andersson så bad han nästan omgående om ursäkt för sitt uttalande. 

– Det var helt fel av mig, det får jag ta tillbaka. Jag poängterade det i intervjun att det är en massa namn som florerar, tydligen är det inte bara en spelare, säger han. 

"Kommen att kontakta AIK-spelaren"

Men Gren känner att en offentlig ursäkt inte räcker. Blåvitts sportchef berättar att han personligen tänker ta kontakt med spelaren i fråga. 

– Jag kommer att kontakta AIK-spelaren och be om ursäkt. Det var helt fel av mig och fel namn också. Det är bara att beklaga, säger Gren.

Relaterade ämnen
Markus Wulcan
Markus Wulcan

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag