Foto: Mathias Bergeld
 Foto: Mathias Bergeld
Foto: Mathias Bergeld
 Foto: Mathias Bergeld

Dif-fansens arga mejl till Frölunda-bossen

Publicerad

Djurgårdens supporterförening Järnkaminerna är missnöjda med hur Frölunda tog hand om sina bortasupportrar i Scandinavium i lagens senaste möte.

I ett öppet brev till Indians ordförande Mats Grauers hävdar föreningen bland annat att maten de erbjöds var hälsofarlig.

"Jag vet att bortasupportrar behandlas bättre än så här på Hovet när Djurgården spelar", skriver ordförande Viktor Adolfsson.

Djurgården blev slagna med ett måls marginal i Scandinavium den 30 januari. Men de ditresta supportrarna hade andra saker att gräma sig över än de rent sportsliga aspekterna.

Det hävdar i alla fall Järnkaminernas ordförande Viktor Adolfsson, som har publicerat ett mejl han har skickat i väg i protest till flera berörda parter.

"Med anledning av den behandling vi bortasupportrar fick av Frölunda under bortamatchen i Scandinavium har jag valt att imorse skicka ett långt mejl till Frölundas ordförande Mats Grauers samt till miljöförvaltningen i Göteborgs stad och till Got Event som har hand om Scandinavium", skriver Adolfsson.

"Potentiellt hälsofarlig"

"Det handlar bland annat om den 'servering' som fanns tillgänglig och som i våra ögon var potentiellt hälsofarlig".

När det gäller maten anmärkte Dif-supportrarna på att det enda som erbjöds var "en mobil försäljning av färdiggjorda mackor från Subway".

"Flera reagerade på att mackorna, som var färdiggjorda redan när vi kom dit, inte låg i någon form av kylanordning (alternativt värmeanordning om mackorna varit grillade). Detta bryter mot Livsmedelsverkets branschriktlinjer. Framför allt eftersom en av de olika smörgåstyperna innehöll skinka som är en särskild fara när det kommer till bakteriespridning. Dessutom framgick det inte när Subwaymackorna var 'tillagade', d.v.s. hur länge de hade legat framme i rumstemperatur", skriver Adolfsson.

Adolfsson hävdar vidare att flera Järnkaminer haft synpunkter på arrangemanget kring toaletterna.

"Toaletterna saknade lyse"

"De enda som fanns tillgängliga var ett litet antal så kallade 'bajamajor' utanför sektionen. Dessa saknade lyse vilket medförde risk för exempelvis halk-olyckor på väg in och ut ur dem. Dessutom var det oklart om någon av dem en specifikt tillägnad damtoalett eller om någon av dem var anpassad för funktionshindrade. Det sistnämnda är ett av de arenakrav som finns uppsatta av Svenska ishockeyförbundet", skriver Adolfsson.

Adolfsson avslutar sitt mejl med en uppmaning till Grauers:

"Våra medlemmar betalade samma pris för att gå på matchen som supportrarna i hemmaklacken men hade inte ens i närheten av samma service. Vi kan kanske inte kräva tillgång till barer och restauranger, men vi kan kräva att ni följer uppsatta branschriktlinjer så att ingen av våra supportrar riskerar att smittas av listeria eller liknande bakterier", skriver Adolfsson.

"Jag vet att bortasupportrar behandlas bättre än så här på Hovet när Djurgården spelar och det är något positivt för svensk supporterkultur och svensk hockey. På Hovet har tillresta bortasupportrar tillgång till flera toaletter, pissoarer, en bar med fullständiga rättigheter och samma kioskutbud som resten av arenan."

Läs Frölundabasen Mats Grauers svar här.

Hector Junelind
Hector Junelind

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida