Två månader innan avstängningen inleddes så kom beskedet att totalavstängningen inte längre var nödvändig. Foto: JAN WIRIDENTvå månader innan avstängningen inleddes så kom beskedet att totalavstängningen inte längre var nödvändig. Foto: JAN WIRIDEN
Två månader innan avstängningen inleddes så kom beskedet att totalavstängningen inte längre var nödvändig. Foto: JAN WIRIDEN
Vagnarna hade kunnat vända vid Wieselgrensplatsen. Foto: MARIA STEÉN / MARIA STEÉN GT/EXPRESSENVagnarna hade kunnat vända vid Wieselgrensplatsen. Foto: MARIA STEÉN / MARIA STEÉN GT/EXPRESSEN
Vagnarna hade kunnat vända vid Wieselgrensplatsen. Foto: MARIA STEÉN / MARIA STEÉN GT/EXPRESSEN

Spårvagnsavstängningen till Hisingen är onödig

Publicerad

Spårvagnstrafiken till och från Hisingen är avstängd under hela sommaren.

Men två månader innan avstängningen inleddes så kom beskedet att totalavstängningen inte längre var nödvändig, avslöjar GöteborgDirekt.

Men då var det för sent att stoppa den, menar trafikkontoret.

Inga spårvagnar till eller från Hisingen under hela sommaren. Hisingenborna är utelämnade till ersättningsbussar som ofta är överfulla och försenade.

Nu avslöjar GöteborgDirekt att totalavstängningen är onödig.

Planeringen av den omfattande avstängningen har pågått i ett års tid. Anledningen var att ett flertal olika arbeten skulle äga rum samtidigt. Växlar till nya vagnhallen på Ringön skulle läggas, förberedande arbeten för nya Hisingsbron skulle göras och spåren mellan Wieselgrensplatsen och Länsmansgården skulle restaureras.

– Samtidigt hängde Västlänkprojektet på och kunde utföra arbeten vid Lilla bommen. Det blev en bra planering hela vägen med massa arbeten som kunde utföras samtidigt, säger Hugo Lepik som ansvarar för spårvagnsverksamheten på trafikkontoret, till GöteborgDirekt.

Beskedet kom för sent

Men i våras så meddelade plötsligt Hisingsbroprojektet att de inte längre behövde någon avstängning av spårvägen till Hisingen för att kunna utföra sina förberedande arbeten. Samtidigt var växelpaketet till nya vagnhallen på Ringön försenat – bytet kan inte genomföras sommaren 2017, skriver GöteborgDirekt. 

De två faktorerna tillsammans betyder att en totalavstängning inte längre var nödvändig. Men beskedet ska ha kommit för sent för att beslutet skulle kunna hävas.

 

LÄS OCKSÅ: Hammarbeväpnad man gick till attack på spårvagn 

 

– Vi hade ett möte med Västtrafik och Göteborgs spårvägar för att se om vi kunde göra något. Men vi kom fram till att vi inte kunde backa, lagt kort fick ligga. Samtidigt nyttjas ju avstängningen ändå. Vi kan till exempel se över banstandarden mellan Wieselgrensplatsen och Länsmansgården vilket är väldigt bra att vara klar med innan det stora byggkaoset i stan drar i gång på allvar, säger Hugo Lepik till GöteborgDirekt.

Kunde vända vid Wieselgrensplatsen

Faktum är att spårvagnarna hade kunnat köra över bron och sedan vända vid Wieselgrensplatsen.

Men enligt Hugo Lepik så var det flera olika parametrar som gjorde att beslutet om totalavstängningen inte drogs tillbaka. Bland annat handlade det om att bussarna redan var upphandlade och att det inte fanns förare eftersom deras semestrar redan av förhandlade med facket. Det bedömdes inte rimligt att hinna göra ändringar.

 

LÄS MER: Flera kvinnor blev slagna på spårvagnen

 

– Det är jätteolyckligt att det blev så här. Hade vi fått bättre framförhållning hade vi kanske kunnat planera annorlunda. Men det är trots allt bra att vi nu under sommaren kan lappa och laga spåren på Götaälvbron och se över banstandarden upp mot Länsmansgården, säger Hugo Lepik till GöteborgDirekt.

Relaterade ämnen
Sanna Wikström
Sanna Wikström

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER