Sofie Lindqvist, 46, på 499 kronor när hon trodde att hon köpte ett par löparskor för 15 kronor. Foto: PrivatSofie Lindqvist, 46, på 499 kronor när hon trodde att hon köpte ett par löparskor för 15 kronor. Foto: Privat
Sofie Lindqvist, 46, på 499 kronor när hon trodde att hon köpte ett par löparskor för 15 kronor. Foto: Privat
Här är annonsen som Sofie såg på Facebook.Här är annonsen som Sofie såg på Facebook.
Här är annonsen som Sofie såg på Facebook.

Sofie lurades i bluff om skor på Facebook

Publicerad

Sofie Lindqvist, 46, lurades på 499 kronor när hon försökte köpa löparskor.

Nu har drygt 300 svenskar anmält skobluffen på nätet till Konsumentverket.

– Man känner sig så korkad, jag trodde aldrig att det skulle hända mig, säger Sofie Lindqvist.

Det var i slutet av augusti som Sofie Lindqvist i västgötska Överlida först fick syn på nätannonsen om de billiga löparskorna - för 15 kronor skulle hon få ett par Nike Air Max.

Hon avfärdade erbjudandet som osannolikt - men några dagar senare såg hon hur en av hennes Facebook-vänner länkat till en bekant som köpt de billiga skorna.

– Så jag tänkte att det kanske var något PR-erbjudande där de vill få ut en ny vara och därför säljer den billigt, säger Sofie Lindqvist.

Hon fyllde i alla uppgifter, de 15 kronorna drogs från hennes konto och hon fick ett bekräftelsemejl på köpet. Men en knapp vecka senare fick hon besked om att 499 kronor dragits från kontot för registreringsavgift till ett företag som hette Jobform.

"Blir helt vansinnig"

När Sofie googlade företaget insåg hon snart att hon blivit lurad i samband med skoköpet.

Och hon är inte ensam - sedan januari i år har drygt 300 svenskar anmält företaget till Konsumentverket efter att ha blivit lurade i samma skobluff som Sofie.

Företaget Jobform är registrerat i Storbritannien och har ett danskt företag som sköter deras nätreklam. De flesta av anmälarna har inte hittat några sätt att kontakta dem.

Sofie Lindqvist vägrade däremot ge upp och fick till slut svar från dem via mejl där de lovade att avbryta hennes medlemskap i företaget och återbetala de 15 kronorna hon betalat för skorna. Den för Sofie okända avgiften på 499 kronor gick däremot inte att göra återköp på.

– Jag blir helt vansinnig över att de lurar människor på det här sättet. Det är tråkiga hundralappar att bli av med, jag kunde lika gärna ha kastat dem i toaletten, säger Sofie Lindqvist.

Spärra kortet omedelbart

Konsumentverket har nu lämnat över ärendet till Danmark, eftersom det är därifrån reklamerbjudandena som lurat konsumenterna kommer. Samtidigt uppmanar de alla som blivit lurade att omedelbart kontakta sin bank.

– För att inte bli av med mer pengar bör man kontakta banken och spärra sitt kort. Dessutom bör man försöka bestrida fakturan, säger Christine Holst, jurist på Konsumentverkets tjänst "Hallå konsument".

Löparskorna som Sofie Lindqvist beställde genom nätreklamen har hon fortfarande inte fått.

– Jag anser mig inte vara någon lättlurad person därför känner man sig så korkad. Men jag får se det här som en läxa - allting som låter för bra för att vara sant är för bra för att vara sant, säger hon.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER