Chisinau i Moldavien har drabbats av ett stort snöoväder. Foto: DUMITRU DORU / EPA / TTChisinau i Moldavien har drabbats av ett stort snöoväder. Foto: DUMITRU DORU / EPA / TT
Chisinau i Moldavien har drabbats av ett stort snöoväder. Foto: DUMITRU DORU / EPA / TT

Snöoväder i Moldavien – skapar kaos på Västtrafik

Publicerad

Stora delar av Västtrafiks beställningscentral har inte fungerat under fredagen.

De som drabbats är kunder som velat beställa sjukresor eller färdtjänst.

Orsaken är ett snöoväder – i Moldavien.

– Jag kan bekräfta detta, säger Lena Jovén på Västtrafiks pressjour.

Ungefär 1500 av Västtrafiks resenärer har drabbats.

Västtrafik har haft stora problem under fredagen. Beställning av sjukresor och färdtjänst har legat nere på många håll.

Orsaken: snö i Moldavien.

Hur kan ett oväder i Moldavien slå ut delar av färdtjänsten i västra Sverige?

– Delar av beställningscentralen finns i Chisinau i Moldavien. Och där är det rejält snökaos kan jag lova. Jag har sett bilder. Så de som sköter beställningarna åt oss där har inte kunnat ta sig till jobbet, berättar Jovén.

Så de som vill ha färdtjänst eller sjuktransport ringer alltså till Moldavien..?

– Ja, eller till Dakar i Senegal.

– Eller till Skövde.

Inte fungerat

Men snöstormar är svåra att värja sig mot överallt.

– Vi har försökt koppla över beställningarna som skulle gått via Moldavien till Senegal och Skövde men det har inte fungerat fullt ut.

Vet du hur många av era kunder som drabbats under fredagen?

– Nej, jag har ingen uppgift om detta men jag ska försöka ta reda på det och återkomma.

Klockan 19 återkommer kollegan Gunilla Wicktor med lugnande besked.

– Nu är problemen lösta. Beställningarna fungerar som de ska igen sedan klockan 16.

Undantagstillstånd

Wicktor berättar att situationen är synnerligen allvarlig i Chisinau.

– Man har utlyst undantagstillstånd. Elen slogs ut, internet fungerade inte, människor har dött. Men nu fungerar en del av elnätet där nere, bland annat vår beställningscentral. Några av vpra medarbetare har pulsat genom snön i timmar till sitt arbete.

Vet man hur många av era kunder som drabbades under fredagen?

– Ungefär 30 procent och vi har runt 5000 beställningar om dagen. 

Det betyder att cirka 1500 gamla och sjuka inte fick sina transporter under fredagen. 

– Vi beklagar att folk drabbats, men det handlar om en naturkatastrof.

– Och alla våra kunder har fått information om varför det inte fungerat, säger Gunilla Wicktor.

Problemen startade klockan 07 under fredagsmorgonen och höll alltså i sig ungefär i nio timmar.

 

Björn Lindsten
Björn Lindsten

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER