Intresset för sneakers handlar inte bara om snygga skor, utan är till stor del en hobby för de insatta. "Jag har väl runt 60-70 par just nu och blir det för många i garderoben så säljer jag av en del", säger Henrik Svan. Foto: Tommy Holl
Intresset för sneakers handlar inte bara om snygga skor, utan är till stor del en hobby för de insatta. "Jag har väl runt 60-70 par just nu och blir det för många i garderoben så säljer jag av en del", säger Henrik Svan. Foto: Tommy Holl

Sneakerfreak!

Publicerad
Uppdaterad
Alla äger ett par gummiskor, om inte annat så från gympalektionerna under skoltiden. Men långt ifrån alla kan kalla sig sneakerfreaks. - Jag äger väl mellan 60-70 par sneakers. När det blir för många i garderoben så brukar jag sälja av ett gäng, säger Henrik Svan.
Gummiskor är inte bara en bekvämlighet för fötterna utan numera även dyrbara samlarobjekt.
- På ett sätt är det här en hobby precis som att samla på dyrbara leksaker. En sko som är unik kan stiga i värde med åren, säger André Schierenbeck.

Importerade från Schweiz

Nyligen beundrade André Schierenbeck ett par sneakers i sin egen sneakerbutik. Men han slog inte till förrän skorna tog slut och "tvingades" i stället importera ett par från Schweiz.
- Det blev en så dyr affär att jag inte ens vill tänka på det. Det är inte ovanligt att man köper ett par skor för runt 300 US-dollar men de flesta sneakers är egentligen inte dyrare än någon annan sko, säger André Schierenbeck.
Killarna som driver Shelta, Göteborgs nya sneakeroas som utformats i museumstil, influerades av popkulturen när de växte upp på slutet av 80- och början av 90-talet.

Klassiska löparskor är heta

Eller rättare sagt, hiphopkulturen.
- Är det något som alltid har influenser på sneakerkulturen så är det basketboll, hiphop och skateboarding. Men även klassiska löparskor, runners, är hett, säger Henrik Svan.
När Nike-skon "Air Yeezy" släpptes i våras köade lokala sneakerfreaks från 06.15 på morgonen.
Butiken öppnade vid tolv.

"Vi vet att det kommer köas"

- De fyra par som vi hade fått sålde naturligtvis slut på en gång och sedan fanns det ingen annan i Göteborg som sålde dem. De stora skoföretagen släpper de mest exklusiva skorna till ett fåtal butiker så att en hype skapas, säger André Schierenbeck.
Nästa stora släpp blir i början av augusti när Jordan 3 True Blue når butiken. Men det gäller att vara ute i god tid om man vill få sina fötter i en sko.
- Vi vet att det kommer köas utanför butiken även då så vi skall göra ett stort event av släppet den här gången, säger André Schierenbeck.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER