Snart beställer du färdtjänsten via Moldavien

Publicerad
Uppdaterad
GÖTEBORG. Snart kan du bli kopplad via Moldavien när du beställer färdtjänst i Västsverige.
Den första april börjar det nya avtalet gälla med entreprenören Samres.
Samtidigt förlänger Stockholms landsting inte sitt avtal med samme entreprenör på grund av allt strul.
Enligt Dagens Nyheter, som i flera artiklar uppmärksammat problemen med färdtjänstens resebeställlning, handlar det om felkörningar, språksvårigheter och beställningar som aldrig når fram.
Färdtjänstnämndens ordförande Anna Starbrink, FP, säger till DN att "samarbetet inte kommer upp till kvalitetsnivåer som är acceptabla för kunderna."

Annat avtal

Och nästa onsdag införs alltså systemet i Västra Götaland.
- Men vi har en helt annan form av avtal, dessutom är det tio procent av våra samtal som ska besvaras i Moldavien, resten går via Samres beställningscentral i Falköping, säger Gunilla Wictor, ansvarig för den anropsstyrda trafiken på Västtrafik till GT.
Totalt handlar det om ungefär 500 samtal varje dag som kommer att kopplas via Chisinau i Moldavien.

"Imponerad"

Gunilla Wictor har varit nere på plats och sett hur det fungerat i verkligheten.
- Jag var imponerad över hur de svarade och hur de tog hand om resenärerna. De är otroligt välutbildade och pratar flytande svenska.
- Och om de inte skulle förstå eller om det inte skulle fungera så har de möjlighet att koppla samtalen till Falköping.
Kände du till problemen i Stockholm?
- Ja, jag har hört det, men jag visste inte att det var i en sån stor omfattning som de säger nu, säger Gunilla Wictor.
Du får inte kalla fötter?
- Vi känner oss inte oroliga just nu. Vi är otroligt måna om våra resenärer så vi kommer att sätta detta under lupp naturligtvis och har gjort vad vi kan för att säkerställa kvaliteten, säger Gunilla Wictor.
Björn Lidén
Björn Lidén

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER