Skydd mot bluffakturor i en månad ska enligt fakturan kosta 199 kronor, sedan tillkommer både moms och expeditionsavgift.Skydd mot bluffakturor i en månad ska enligt fakturan kosta 199 kronor, sedan tillkommer både moms och expeditionsavgift.
Skydd mot bluffakturor i en månad ska enligt fakturan kosta 199 kronor, sedan tillkommer både moms och expeditionsavgift.
Magnus Lindegren, chef för bedrägerisektionen i Göteborg. Foto: Jan WiridenMagnus Lindegren, chef för bedrägerisektionen i Göteborg. Foto: Jan Wiriden
Magnus Lindegren, chef för bedrägerisektionen i Göteborg. Foto: Jan Wiriden
Företaget som skickat ut en faktura för skydd mot bluffakturor har en kontorsadress på Avenyn. Foto: Sara PetterssonFöretaget som skickat ut en faktura för skydd mot bluffakturor har en kontorsadress på Avenyn. Foto: Sara Pettersson
Företaget som skickat ut en faktura för skydd mot bluffakturor har en kontorsadress på Avenyn. Foto: Sara Pettersson
Polisen varnar på sin hemsida för de oseriösa företagen.Polisen varnar på sin hemsida för de oseriösa företagen.
Polisen varnar på sin hemsida för de oseriösa företagen.

Skyddet mot falska fakturor är bedrägeri

Publicerad

GÖTEBORG. Företagen erbjuder skydd mot bluffakturor men ses av polisen som oseriösa aktörer.

– Nyttan av det där kan man diskutera. För det mesta är det onödigt för privatpersoner, säger Anders Olofsson, kriminalkommissarie på Nationellt bedrägericenter.

Ett av företagen som polisen nu varnar för har en kontorsadress på Avenyn i Göteborg.

Polisen varnar titt som tätt för bluffakturor. Det rör sig om alltifrån fortkörningsböter som man påstås ha dragit på sig under utomlandsresan, miljonarv från en släkting som bor utomlands eller en faktura för något du sägs ha beställt.

Nu har företag börjat dra nytta av detta. På marknaden finns nu en rad aktörer erbjuder skydd mot bluffakturor.

– Men det finns skojare i branschen, ganska många skojare. De skickar ut bluffakturor med ena handen och erbjuder skydd med andra handen, säger Anders Olofsson, kriminalkommissarie på Nationellt bedrägericenter.

Han säger att man inte kan skydda sig från bluffakturor.

– Det påstås från olika håll från oseriösa företag att jo de kan tillhandahålla ett skydd. Det kan vara så att de kan hjälpa till att bestrida fakturor, men det är inget skydd utan hjälp i den här jobbiga processen i efterhand.

Onödig tjänst

Att betala för denna tjänst kan därför ses som onödig.

– Jag skulle nog vilja hävda att om du vet vad som förväntas av dig, det handlar om att bestrida och göra det i rätt tid, gör du detta, vilket visserligen kan ta dig lite tid då ska du stå relativt säker, säger Magnus Lindegren, chef för bedrägerisektionen i Göteborg.

Ett av företagen som erbjuder skydd mot bluffakturor och som polisen varnar för har skickat en faktura på 199 kronor för en månads skydd till en äldre kvinna.

– Det är den första fakturan man ser från det här företaget men vi har hållit koll på dem under en längre tid, säger Ludvig Isacsson, presskontakt på Förenade Bolag som samarbetar med polisen.

Nystartade

Hittills har de inte vänt sig till Västsvenskar, men Ludvig Isacsson tror inte att det är en omöjlighet att det kommer framöver.

– Den här verksamheten har precis startat upp. Och verksamhetens front är i Göteborg. Det innebär att de har en kontorsadress på Avenyn, de har ett 031-telefonnummer som de har som växeltelefonnummer och att det leder till personer som har varit skrivna lite utanför Göteborg. Men i själva verket så är det kopplingar till Malmö och Kristianstad.

Ludvig Isacsson tror inte att de har ett kontor på Avenyn.

– Vi tänkte gå dit och kolla. Jag tror att det är virtuella kontor. Du hyr en möjlighet att ta emot post på en adress som du egentligen inte sitter på, det är vad vi misstänker.

Kriminella kopplingar

Han säger att de personer som står bakom den här verksamheten har kopplingar till kretsen som stod bakom 118 108-målet, där man misstänktes för att ha tagit betalt för internetannonser och företagspresentationer som aldrig funnits i verkligheten.

Om man vet vilka det är som ligger bakom det här, varför stoppar man dem inte?

– De har inte gjort något fel än. Felet är så klart att de fakturerar för något som sannolikt inte existerar men det vet man egentligen inte ur ett rättsligt perspektiv förrän man väcker åtal för exempelvis misstankar om bedrägeri. För att det ska gå så långt så krävs det en enorm omfattning och ett omfattande kartläggningsarbete, säger Ludvig Isacsson.

Sandra Divinyi
Sandra Divinyi

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag