När de gamla serverades pölsa på äldreboendet - fick de gästande politikerna köttfärsbiffar. Obs! Genrebild Foto: Arne Adler

När de gamla serverades pölsa på äldreboendet - fick de gästande politikerna köttfärsbiffar. Obs! Genrebild

 Foto: Arne Adler

Skulle testa äldremat – fick annan maträtt

Publicerad

Politikerna i äldrenämnden i Jönköping ville testa hur maten för de gamla är.

De begav sig till Junegården och lät sig väl smaka.

Men när de gamla fick pölsa smaskade politikerna på köttfärsbiff, avslöjar SVT Jönköping.

De fem politikerna i äldrenämnden begav sig för en tid sedan till Junegårdens äldreboende i Jönköping för att testa vilken mat de gamla får. På matsedeln den aktuella dagen stod det pölsa. Men detta var något som de inbjudna politikerna inte hade en aning om. För när maten dukades fram blev det köttfärsbiffar.

– Den smakar fantastiskt bra tycker jag, säger just att jag själv inte är något duktig på att laga köttfärsbiffar. Men den här var jättegod, sa kristdemokraten Margareta Strömberg till SVT Jönköping.

Fick annan mat

En stund senare kunde SVT Jönköping avslöja att politikerna inte fått samma mat som de gamla.

– Det var ju något som jag inte hade en aning om för vi hade beställt enligt matsedeln och vi skulle äta äldreomsorgens mat i dag, säger Ann-Marie Hedlund (L) till SVT Jönköping.

Vad som hänt var att man hade ändrat matsedeln och satt upp nya i restaurangen på Junegården. Tanken var att alla skulle äta samma mat vid det aktuella tillfället när politikerna kom på besök - alltså köttfärsbiff.

Anette Fredriksson
Anette Fredriksson

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida