"Det var det värsta jag har sett i hela mitt liv", sa Göran Larsson, ITF-inspektör. Foto: Transportarbetareförbundet"Det var det värsta jag har sett i hela mitt liv", sa Göran Larsson, ITF-inspektör. Foto: Transportarbetareförbundet
"Det var det värsta jag har sett i hela mitt liv", sa Göran Larsson, ITF-inspektör. Foto: Transportarbetareförbundet
Foto: TransportarbetareförbundetFoto: Transportarbetareförbundet
 Foto: Transportarbetareförbundet
Foto: TransportarbetareförbundetFoto: Transportarbetareförbundet
 Foto: Transportarbetareförbundet
Foto: TransportarbetareförbundetFoto: Transportarbetareförbundet
 Foto: Transportarbetareförbundet
Foto: TransportarbetareförbundetFoto: Transportarbetareförbundet
 Foto: Transportarbetareförbundet
Foto: TransportarbetareförbundetFoto: Transportarbetareförbundet
 Foto: Transportarbetareförbundet
Foto: TransportarbetareförbundetFoto: Transportarbetareförbundet
 Foto: Transportarbetareförbundet
Foto: TransportarbetareförbundetFoto: Transportarbetareförbundet
 Foto: Transportarbetareförbundet
Foto: TransportarbetareförbundetFoto: Transportarbetareförbundet
 Foto: Transportarbetareförbundet
Foto: TransportarbetareförbundetFoto: Transportarbetareförbundet
 Foto: Transportarbetareförbundet
Foto: TransportarbetareförbundetFoto: Transportarbetareförbundet
 Foto: Transportarbetareförbundet
Foto: TransportarbetareförbundetFoto: Transportarbetareförbundet
 Foto: Transportarbetareförbundet

Skräckfartyget tillåts att lämna hamnen

Publicerad

Sedan i slutet av januari har skräckfartyget Whiskey Trio legat i Varberg – förbjudet att lämna på grund av flera monumentala brister.

Under en inspektion under tisdagen hittades ytterligare felaktigheter, men trots detta tillåts nu fartyget lämna Västkusten, skriver Hallands Nyheter.

Det var den 25 januari som Transportarbetareförbundets inspektörer möttes av en skräcksyn i Varbergs hamn. Panamaflaggade skeppet Whiskey Trio var i mycket dåligt skick och fick nyttjandeförbud – det stoppades från att åka vidare.

Vid den första inspektionen så var inspektörerna närmast chockerade över alla regelvidrigheter ombord.

– Det var det värsta jag har sett i hela mitt liv. Maten var gammal och rutten. En av besättningsmännen var tvungen att bygga sin egen koj av gamla lastpallar för att ha någonstans att sova, sa ITF-inspektören Göran Larsson då.

System ur funktion

Men under tisdagen har alltså Transportstyrelsen bedömt att de allvarligaste bristerna nu har åtgärdats och att fartyget därför kan tillåtas att åka vidare.

– Vi har beslutat att nyttjandeförbudet är över. Om hon får lots så går hon så fort hon kan, säkert redan i kväll, säger Tomas Åström på Transportstyrelsen till HN på tisdagskvällen.

De nya bristerna som upptäckts gäller brandsäkerheten, närmare bestämt att systemet som ska upptäcka bränder ombord är ur funktion.

– Men det är något som kan lösas med operativa villkor, att besättningen går brandrundor, säger Åström till HN.

 

Sanna Wikström
Sanna Wikström

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag