Bilder inifrån fartyget visar på hur dåligt arbetarna hade det. Foto: Transportarbetareförbundet
Bilder inifrån fartyget visar på hur dåligt arbetarna hade det. Foto: Transportarbetareförbundet
Fartyget är lastat med farligt gods. Foto: Transportarbetareförbundet
Fartyget är lastat med farligt gods. Foto: Transportarbetareförbundet
Farttyget ska vara på väg till Mellanöstern. Foto: Transportarbetareförbundet
Farttyget ska vara på väg till Mellanöstern. Foto: Transportarbetareförbundet
Det farliga godset ska, enligt Hallands-Nyheter vara militärutrustning, bland annat vapen. Foto: Transportarbetareförbundet
Det farliga godset ska, enligt Hallands-Nyheter vara militärutrustning, bland annat vapen. Foto: Transportarbetareförbundet
Tre containrar lastades på i Varberg. Foto: Transportarbetareförbundet
Tre containrar lastades på i Varberg.  Foto: Transportarbetareförbundet

Skräckfartyget skulle inte klara släcka brand

Publicerad

Skräckfartyget Whiskey Trio fraktar explosiva varor – men har inte kapacitet att släcka eventuella bränder ombord, skriver Hallands Nyheter.

Det är fortfarande förbjudet för fartyget att lämna Varbergs hamn.

GT har tidigare rapporterat om skräckfartyget Whiskey Trio som inte får lämna Varbergs hamn förrän bristerna ombord är åtgärdade. Vid den första inspektionen så var inspektörerna närmast chockerade över alla regelvidrigheter ombord.

– Det var det värsta jag har sett i hela mitt liv. Maten var gammal och rutten. En av besättningsmännen var tvungen att bygga sin egen koj av gamla lastpallar för att ha någonstans att sova, sa ITF-inspektören Göran Larsson.

"Hittat nya brister"

Fartyget ligger fortfarande kvar med nyttjandeförbud i Varbergs hamn. Transportstyrelsens senaste inspektion visar att Whiskey Trio saknar kapacitet att släcka en eventuell brand ombord – trots att man fraktar explosiva varor, skriver HN.

Rederiet som äger fartyget hävdade under onsdagen att bristerna ombord var åtgärdade, något som inte stämde.

– De har försökt men inte lyckats fullt ut. Vi har bedömt att hon fortfarande inte uppfyller kraven för ett säkerhetsledningssystem och har hittat nya brister som är kopplade till säkerheten, säger Tomas Åström, ledningsstrateg på Transportstyrelsen, till HN.

"Inte fått bevis"

Säkerhetsbristerna som Åström syftar på är bland annat att det saknas tillräckligt med branddetektorer och utrustning för att släcka bränder på fartyget.

– De hade inte kapacitet för att släcka en uppkommen brand. Och vi har inte fått bevis på att all elutrustning är explosionssäkrad, säger Åström till HN och fortsätter:

– Vi har bedömt att det är så pass illa att de fortsatt inte får lämna kaj, och inte transportera explosivt gods.

Inspektörerna upptäckte även att det fanns risk för vattenläckage i lastutrymmet.

Innan Whiskey Trio får lämna Varberg så måste fartyget åtgärda samtliga brister som Transportstyrelsen uppmärksammat.

Sanna Wikström
Sanna Wikström

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida