Foto: Holl Tommy
 Foto: Holl Tommy

Skolmaten Niclas lagar är för bra

Publicerad
Uppdaterad
ÅSA. Kocken Niclas Larsson har gjort succé med skolmaten i bamba. Men kommunen har velat få bort honom för att han anstränger sig för mycket.
- Jag trodde inte jag skulle få så mycket skit för att jag gjort något bra, säger Niclas till GT.
I matsalen på grundskolan Åsa Gård spelas klassisk musik och en brasa sprakar på en storbildsskärm.
Här i den nybyggda skolans bamba basar kocken Niclas Larsson sedan i augusti.
Huvudrätterna kommer färdiglagade från Åsaskolan, men i köket på Åsa Gård lagas tillbehör som potatis, ris och sallad.
Niclas Larsson jobbade tidigare som köksmästare på Gamle Port i Göteborg och hans ambition har varit att med enkla medel piffa till maten lite extra. Persilja på potatisen, gratinerade potatistoppar istället för mos, vitlökskrutonger av överblivet bröd med mera.

Mer än nöjda

Både elever, lärare och föräldrar är mer än nöjda.
Men på Kungsbacka kommun tycker Niclas chefer att han inte bör ha tid att göra potatistoppar eller laga alternativrätter av överbliven mat.
- För mig är det inte alls tidsödande, säger Niclas. Jag är van vid högt tempo och att jobba effektivt. Jag ser det som vilket restaurangjobb som helst där jag vill serva mina gäster så gott det går med de medel som finns.

Orättvist

Av chefen fick Niclas också höra att det är orättvist mot de andra skolorna att han anstränger sig lite extra.
- Dessutom fick jag höra att det är strängt förbjudet att servera stekt ägg till pyttipannan. Det tar för lång tid att steka äggen, anser de. Men det tycker inte jag.

För dyra varor

Niclas fick också kritik för att han beställt för dyra varor vid några tillfällen. Något han förklarar med att han aldrig fått några direktiv eller riktlinjer från början.
Kommunens besked var att Niclas Larsson skulle sluta sin anställning den 5 februari och en stor demonstration med lärare, föräldrar och elever är planerad till fredag morgon.

En kovändning

Men när GT besöker skolan gör Kungsbacka kommun plötsligt en kovändning.
- Vi erbjuder Niclas Larsson att fortsätta terminen ut, säger Annika Åkerlund, verksamhetschef för serviceområde Måltid.
- Det är tråkigt om vi varit otydliga som arbetsgivare, säger hon. Om Niclas vill vara kvar kan vi ha en fortsatt dialog för att reda ut det här.
Men Niclas Larsson måste fundera innan han bestämmer sig.
- Jag vill ha klara besked vad som händer efter sommaren. Och om deras direktiv innebär att jag inte får sätta min prägel på maten. De vill också att jag ska gå ner i arbetstid till 80 procent.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida