Foto: Tommy Holl
 Foto: Tommy Holl

Silverfiskar vällde fram i deras nyköpta hus

Publicerad

Deras nyköpta hus invaderades av silverfiskar och Michael Jansson, 29, och Jamie Bornhammar, 24, i Hedared tvingades fly mitt i natten.

En vecka senare har de fortfarande inte fått hjälp av försäkringsbolaget.

– Det är silverfiskar på golven, på matbordet, i soffan, överallt, säger Michael.

Foto: Tommy Holl
I maj köpte de huset i Hedared på landet mellan Allingsås och Borås. Sedan dess har de renoverat och i förra veckan flyttade de in.

– Under renoveringen såg vi en och annan silverfisk, men det får man räkna med i ett hus, säger Michael Jansson.

Men dagen därpå, förra lördagen, blev problemet värre. Helt plötsligt upptäckte de silverfiskar överallt. I varje skarv, på golvet och väggarna. Det hjälpte inte att spreja med radar. Silverfiskarna dog men det kom hela tiden nya från väggarna. Mitt i natten lämnade de huset i panik.

– De var på matbordet och i soffan där vi sov tillfälligt. Klockan tolv på natten tog vi med oss hunden och tog in på hotell.

I fredags, nästan en vecka efter att de tvingats lämna huset, kom en skadesanerare.

– Han hade med sig gift men konstaterade att det inte skulle hjälpa. Han trodde att huset skulle behöva gasas, men det kunde inte han ta något beslut om utan en undersökning, säger Michael Jansson.

Men den vill försäkringsbolaget inte betala för - enligt Michael Jansson för att de nyss köpt huset.

Mattias Wallman, byggskadechef på Folksam Tre Kronor, är inte insatt i det enskilda fallet.

– Försäkringen omfattar skadeundersökning men en sån betalar vi inte för om det inte är en ersättningsbar skada, säger han.

Men det kan ni ju inte veta förrän ni gjort en undersökning?

– Nej, det är ett moment 22.

Han ställer sig tveksam till parets erfarenhet av silverfiskarna.

– Man kan naturligtvis uppleva en markant ökning från en dag till en annan, men så fungerar det inte med silverfiskar, de kommer successivt.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER