Händelsen har anmälts till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo. Foto: SANNA WIKSTRÖMHändelsen har anmälts till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo. Foto: SANNA WIKSTRÖM
Händelsen har anmälts till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo. Foto: SANNA WIKSTRÖM
En vårdtagare på ett demensboende hittades sovande på golvet. Foto: SHUTTERSTOCKEn vårdtagare på ett demensboende hittades sovande på golvet. Foto: SHUTTERSTOCK
En vårdtagare på ett demensboende hittades sovande på golvet. Foto: SHUTTERSTOCK

Sänglarm följdes inte upp – dement somnade på golvet

Publicerad

En vårdtagare på ett demensboende i Västsverige hittades sovande på golvet.

Detta efter att personalen väntat i en och en halv timme med att följa upp ett sänglarm.

Händelsen har anmälts till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo.

Vårdtagaren hade tryckt på sitt sänglarm men det kontrollerades inte förrän efter en och en halv timme. När personalen kom in i rummet låg personen på golvet och sov.

Händelsen inträffade på ett demensboende i Västsverige i augusti. Även SVT Väst har berättat om incidenten.

Nu har en Lex Sarah- anmälan gjorts och lämnats in till Ivo, inspektionen för vård och omsorg.

Anmälaren har uppgett att personal på enheten inte verkade ta sänglarmet på allvar. Enligt anmälan ska vårdtagaren inte ha haft ont någonstans när denne fick hjälp upp i sängen efter upptäckten.

Gå på sänglarm direkt

Bland de åtgärder som vidtagits efter händelsen är att enhetschefen har pratat med berörd personal och att de i fortsättningen ska gå på sänglarm direkt.

Medarbetare ska också informeras om hur länge de max får vänta vid ett trygghetslarm och enheten ska se över rutiner kring raster för att personal i möjligaste mån inte lämnas ensamma.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER