Saabanställda har fått sin julilön

Publicerad
Uppdaterad
På torsdagen kom beskedet, på fredagen pengarna.
Tjänstemännen på Saab fick äntligen lön och kunde börja betala räkningarna.
Samtidigt kom uppgifter om nytt kinesiskt besök i Trollhättan.
Fackförbundet Unionen krävde omedelbart en säkerhet för att läget inte ska blir detsamma igen om några veckor när det är dags för nästa löneutbetalning.
– Vi vill se en handlingsplan för hur Saab Automobile kan klara sig på kort sikt, skriver Unionens chefsjurist Martin Wästfelt i ett pressmeddelande.
– Löneutbetalningarna får inte utebli igen, då återupptar vi processen med att rikta betalningsuppmaningar till Saab, skriver Wästfelt.

Jobbar med verksamhetsplan

Från Saabs sida kan man inte lova någon sådan plan speciellt för lönerna. Däremot arbetar Saab med verksamhetsplan för hela verksamheten.
– Ingen vill att det här ska hända igen, säger Gunilla Gustavs på Saabs informationsavdelning om löneproblemen.
För många Saabanställda är semestern slut på söndagen, men det är inte alla som behöver gå till jobbet måndag morgon. Produktionen ligger fortfarande nere och de som jobbar på linan behöver inte infinna sig.
Enligt en insatt källa på Saabs tänkta kinesiska partner Pang Da är företagets vd Pang Qinghua i Europa nu och besöker nästa vecka Saab för möte med ledningen.
Pang Da har redan beställt drygt 1 900 bilar från Saab för över 400 miljoner kronor. Enligt den ursprungliga planen skulle de börja levereras i september.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag