Saab har inte betalt sina räkningar

Publicerad
Uppdaterad
Produktionen på Saab Automobile i Trollhättan rullade på som vanligt på onsdagsmorgonen efter tisdagens stopp.
- Det var några störningar på eftermiddagen. Jag kan inte säga exakt hur länge det varade, men det var några störningar med inmaterialet, säger presstalesmannen Thomas Schulz.
Victor Muller, Saabs ordförande, förklarar tisdagens produktionsstopp hos Saab i Trollhättan med att ett transportföretag begärt "bättre betalt", rapporterar Reuters.

Stoppat leveranser

Det stora transportföretaget DB Schenker har de senaste dagarna stoppat leveranser till Saab Automobile eftersom man inte fått betalt. Och bolaget kommer att fortsätta hålla last i pant.
- Nu släpper vi igenom de leveranser som Saab betalar för. De får välja vilka och det handlar om de mest produktionskritiska. Men vi kommer inte att släppa på alla leveranser innan vi vår fullt betalt, säger bolagets pressansvarige Pierre Olsson.
Hur många lastbilar som fortfarande står stilla med last till Saab säger han sig inte veta.

"Vi har inte fått betalt"

Det står lastbilar i bland annat Vänersborg.
- Vi har inte krävt mer betalt. Däremot har vi inte fått betalt under en längre tid. Det handlar om stora summor, miljonbelopp, och under så lång tid att det har blivit kritiskt. Vi kan inte hålla på och köra med förluster hur länge som helst, säger Pierre Olsson.
I början av veckan tog Schenker därför det drastiska beslutet att hålla last i pant, vilket stoppade produktionen på Saabfabriken under tisdagen.

Tillbakavisar skulder

Schenker har enligt Pierre Olsson varit i kontakt med Saab för att diskutera de obetalda räkningarna, men inte fått någon förklaring till varför betalningarna uteblivit.
- Vi gör inte detta för att vara elaka. Vi vill inte att det ska gå illa för Saab. Personligen tycker jag att det vore jättetråkigt om Saab skulle gå i konkurs, men samtidigt måste vi få betalt, säger Pierre Olsson.
Victor Muller tillbakavisar dock uppgifter från Schenker om att Saab har skulder till transportföretaget. "Inget som har förfallit, skriver han i ett sms till TT. Enligt Muller får Schenker betalt.
Muller säger också att alla underleverantörer kommer att få betalt.
- Vi kommer att betala, precis som vi alltid gör, säger han till TV 4 Väst.

Klarar behoven

Saab Automobile har tillräckligt med pengar från tillgängliga källor för att klara de omedelbara behoven, skriver ägaren Spyker Cars i ett pressmeddelande.
Bolaget konstaterar att vissa leverantörer stoppade leveranserna till Saab i avvaktan på diskussioner om betalningar och villkor. Efter ett kort stopp under tisdagen rullar produktionen igen på onsdagen.
Saab räknar med att lösa problemen på kort sikt och även att förhindra ytterligare leveransstörningar.

"Har en löpande diskussion"

Dessutom fortsätter Saab att jobba med långsiktiga lösningar för att ytterligare stärka sin finansiella ställning, står det i pressmeddelandet.


Lånat ut 217 miljoner - Vi har en löpande diskussion med företaget. Det har vi haft till och från hela tiden, eftersom vi gått i borgen för det här lånet, säger Marja Lång, presschef på Riksgälden, om uppgifterna om Saabs betalningsproblem.
- Men vi har lånat ut 217 miljoner euro och vi har säkerheter i händelse av en konkurs på fyra miljarder kronor. Så jag menar, vi sitter ju lugnt vad gäller det, fortsätter hon.
TT: Men kan man befara en konkurs i Saab?
- Ingen aning.
På frågan om diskussionerna med Saab blir mer intensiva till följd av de nya uppgifterna svarar Lång:
- Det där går alltid i vågor. När vi behöver prata med dem så gör vi det, när de behöver prata med oss så gör de det. Vi koncentrerar oss på att försöka lösa de problem som dyker upp.
- Det är väldigt ovanligt att man stoppar komponentleveranser, säger Svenåke Berglie, vd för FKG, organisationen för leverantörer till fordonsindustrin.

Svåra problem

Han anser att det signalerar svåra problem.
- Situationen kring Saab är extra känslig eftersom bolaget kämpar för att komma tillbaka, säger han.
Flera leverantörer han kontaktat honom och berättat att de inte fått betalt i tid.
Christer Palm, styrelseordförande för FKG, som tidigare varit vd för underleverantören Plastal och även inköpschef på Volvo Personvagnar, blev förvånad när han fick veta om leveransstoppen.
- Det är något riktigt allvarligt när man slutar att leverera. Branschen har i alla år dragits med förfallna räkningar i alla led, med vad gäller Saab finns en oro för att det inte finns pengar i kassan, säger han.
Christer Palm tror att det behövs en ny ägarstruktur.
- De måste få in mer kapitalstarka ägare, även om det är en ryss,
Saabs styrelseordförande Victor Muller har inte uteslutit att det behövs ytterligare kapitaltillskott i år utöver den riktade nyemission bolaget gick ut med i fredags som drar in över 200 miljoner kronor. I fjol var nettoförlusten nästan två miljarder kronor.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER