Nina Jansdotter, sociala medier-expert. Foto: Sara Strandlund
Nina Jansdotter, sociala medier-expert.  Foto: Sara Strandlund

Så skyddar du dig från Bajsmannens attacker

Publicerad

"Bajsmannens" största nemesis kan mycket väl vara Nina Jansdotter, 45.

Sociala medier-experten var en av de första som drabbades – och hon gav honom hans osmickrande smeknamn.

Nu berättar hon vad som hände och hur du kan skydda dig.

Det var för ungefär ett år sedan som multiarbetaren, och tillika sociala medier-experten, Nina Jansdotters Facebooksida bokstavligt talat fylldes med bajs.

– Han la upp 72 bilder på bajs på min inlogg, sedan blockade han min sida så att jag inte kunde komma åt att ta bort det, säger hon.

Mannen utgav sig för att vara någon annan och blev på så sätt vän med Nina Jansdotter för att sedan kunna ladda upp kränkande bilder och meddelanden på hennes sida. Och attackerna har fortgått under det senaste året.

Men i stället för att låta bajsattackerna bryta ner henne, har hon valt att sätta hårt mot hårt. Och hon levererar gärna tips om hur du undviker att bli drabbad.

Finns saker att tänka på

– Det enklaste är att bara säga ja till vänförfrågningar från folk man känner, men Facebook är ju också ett nätverk för nya kontakter, men det finns saker att tänka på där med, säger Nina Jansdotter.

Att googla personens namn kan vara ett alternativ och se om bilderna som kommer upp matchar personens profilbild.

– Kolla upp om personen har mycket vardagsinteraktioner på Facebook, eller om den mest är meddelanden som "tack att du blivit min vän", så kan det vara en falsk profil.

– Gör man bara den minsta lilla ansträngning så brukar det inte vara så svårt att upptäcka om det är något skumt, säger Nina Jansdotter.

Maya Dahlén Persson
Maya Dahlén Persson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER