En ny "dubbeldäckskarusell" ska locka nya besökare till Liseberg. Foto: Pressbild
En ny "dubbeldäckskarusell" ska locka nya besökare till Liseberg. Foto: Pressbild

Så blir Lisebergs nya satsning inför våren

Publicerad

När Liseberg öppnar upp sina portar till våren ska en trädgårdssatsning locka nya besökare.

I det nybyggda området ska det bland annat finnas en gratis "dubbeldäckskarusell" för barn.

På fredag väntas parken också presentera en ny värstingattraktion.

– Det kommer att finnas en interaktivitet i den som gör att du kan göra den hur tuff som helst, har Lisebergs vice vd Thomas Sjöstrand, tidigare berättat.

Liseberg fortsätter att storsatsa. När parken öppnar upp efter vinteruppehållet ska ett helt nytt område invigas.

Det nya området går under namnet "Lisebergs trädgårdar" och ska ligga på en yta på över 6000 kvadratmeter på Liseberget mellan attraktionerna Atmosfear och Flumride.

I området planerar nöjesparken för en ny åkattraktion som parken själva benämner som en "dubbeldäckskarusell".

– Det nya området ligger innanför Lisebergs grindar, men på ett område som inte direkt har varit tillgängligt för besökarna tidigare, säger informationschefen Julia Vasilis.

På området ska man också anlägga viktorianska trädgårdar, ett nytt promenadstråk och en jättelekpark. "Dubbeldäckskarusellen" kommer att vara gratis att åka för alla som löst entré.

– Det nya området är vårt sätt att ge något tillbaka till göteborgarna. Liseberg är först och främst deras mötesplats, säger vd:n Andreas Andersen i ett pressmeddelande.

"Hur tuff som helst"

På fredags väntas nöjesparken även presentera en ny "värstingattraktion".

Den nya attraktionen ingår i den nya trädgårdssatsningen.

Tidigare i vintras berättade Lisebergs vice vd att det handlar om en svindlande höjdupplevelse.

– Det kommer att finnas en interaktivitet i den som gör att du kan göra den hur tuff som helst egentligen, berättade Lisebergs vice vd Thomas Sjöstrand i oktober.

I pressmeddelandet, där den nya satsningen presenteras, redovisar Liseberg även sitt ekonomiska resultat för 2015.

Under året gjorde Liseberg en vinst på 122 miljoner kronor. Totalt besöktes parken under fjolåret av 3,1 miljoner besökare.

Den totala omsättningen för nöjesparken landade på hela 1149 miljoner kronor. Något som innebär att parken för andra året i rad omsätter över en miljard kronor.

Anders Abrahamsson
Anders Abrahamsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag