Lars-Gunnar Andersson sitter i rullstol sedan en felbehandling för 11 år sedan. Han kom till ortopedin i Mölndal med en remiss från vårdcentralen med förhoppningen om att få en knäprotes och slippa rullstolen. Svaret han fick från den undersökande läkaren bgjorde honom besviken: "Jag har aldrig opererat en person i rullstol". Foto: Anders Ylander
Lars-Gunnar Andersson sitter i rullstol sedan en felbehandling för 11 år sedan. Han kom till ortopedin i Mölndal med en remiss från vårdcentralen med förhoppningen om att få en knäprotes och slippa rullstolen. Svaret han fick från den undersökande läkaren bgjorde honom besviken: "Jag har aldrig opererat en person i rullstol". Foto: Anders Ylander

Rullstolsburne LG sveks av sjukvården

Publicerad

KUNGÄLV. Lars-Gunnar Andersson kom till ortopedin i Mölndal med en remiss från vårdcentralen i förhoppningen om att få en knäprotes och slippa rullstolen.

Svaret han fick från den undersökande läkaren fick honom att häpna – det var "ingen idé":

– Jag har aldrig opererat en person i rullstol, sa läkaren, säger Lars-Gunnar.

Lars-Gunnar Andersson, kallad LG, sitter i rullstol sedan en felbehandling för 11 år sedan. Han kände pirr i fötterna och på Kungsälvs sjukhus gjordes en CT-röntgen och ryggmärgsprov. Men det gick så illa vid undersökningen att han numera sitter i rullstol.

– Det värker utan uppehåll, säger han. Så har det gjort de senaste åren.

Men det senaste besöket på vårdcentralen hemma i Ytterby i somras gav honom hopp om att få slippa rullstolen och värken.

"Aldrig opererat en person i rullstol"

Med en knäprotes och träning av de förtvinade musklerna i låret skulle han kanske kunna komma ta sig fram på egna ben.

– Så läkaren på min vårdcentral skrev en remiss till Sahlgrenskas ortopedi, säger han. Den 12 augusti var jag där på besök.

Men beskedet han fick efter undersökningen på Mölndals sjukhus, där Sahlgrenskas ortopedi är belägen, gjorde honom ledsen:

– Läkaren ringde upp mig två dagar senare och berättade att han pratat med en äldre kollega. Det var ingen idé att operera mig, sade han. Dessutom tillade läkaren: " Jag har aldrig opererat en person i rullstol".

Besviken på sjukvården

Bemötandet har gjort LG mycket besviken på sjukvården. Han hade sett fram mot att få en knäprotes och trott på möjligheterna att gå själv med hjälp av kryckor eller rullator efter lite träning.

– Jag har helt tappat förtroendet för sjukvården, säger han. Vitsen med läkekonsten är väl att l att man ska komma upp ur rollstolarna.

"Gör ett klagomål"

GT hänvisas till Karin Fröjd, chefläkare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, när vi vill ha vårdens syn på bemötandet av Lars-Gunnar Andersson.

Hon kan inte uttala sig detaljerat om kring enskilda händelser men säger generellt:

– Bemötandet är beklagligt. Det är ett olämpligt uttalande om läkaren inte närmare förklarar varför och jag rekommenderar patienten att göra ett klagomål. Annars kan inte sjukvården agera. Det gäller både om man anser sig felaktigt bemött eller fel behandlad.

Hon fortsätter:

– Enklast är att gå in på Sahlgrenska hemsida, klicka på "Patientinformation" och därefter "Synpunkter och klagomål".

Har värk dygnet runt

Sedan den misslyckade provtagningen 2002 har LG haft omfattande kontakt med sjukvården.

Han har fått ett flertal behandlingar mot värken i knäna. Både sprutor och titthålsoperationer. Han är opererad för diskbråck och har genomgått en stor bypassoperation.

– De skar upp mig från halsen till ankeln, säger han. Bytte fem kranskärl.

Den senaste knäoperationen gjordes 2010 med titthålskirurgi.

– Det kändes bra ett tag, men sedan kom värken tillbaka, säger han. Jag har ständig värk och det var därför jag blev så glad när läkaren på vårdcentralen gav mig hopp.

LG har fortfarande värk dygnet runt, sju dagar i veckan.

Han klarar sig inte längre sig själv. Hustrun är numera hans personliga assistent.

Och LG har mist tron på den svenska sjukvården.

Åke Lundgren
Åke Lundgren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER