Rolf Berglund diagnostiserades först efter två år med njurbäckencancer. Då var det för sent och han avled på grund av sjukdomen.
Rolf Berglund diagnostiserades först efter två år med njurbäckencancer. Då var det för sent och han avled på grund av sjukdomen.

Rolf hade goda chanser att överleva

Publicerad

TROLLHÄTTAN. Diagnosfördröjning på två år, enligt patientförsäkringen. Det är patientens ansvar att söka vård, enligt Socialstyrelsen.

Meningarna går isär om Rolf Berglund blev felbehandlad eller ej.

Och vårdcentralen vill inte kommentera fallet.

Dagen efter att Rolf Berglund begravdes fick han försäkringspengar för "sveda och värk" för den försenade diagnosen.

Sommaren innan han dog hade han gjort en anmälan till patientförsäkringen, LÖF, om misstaget som läkaren på vårdcentralen gjorde 2007 när han inte tog blodet i urinen på allvar.

Läkaren på LÖF gjorde bedömning att det rörde sig om en "diagnosfördröjning på närmare två år".

Blir mer aggresiv med tiden

I beslutet skriver han att denna typ av cancer blir mer aggressiv med tiden och att den i bästa fall kan botas.

Hade cancern upptäckts redan 2007 hade chansen att han överlevt varit 90 procent. Nu var han i ett så sent stadium att "chansen till permanent bot sjunkit till kanske 10 procent".

Visste inte att Rolf var död

Läkaren visste inte att Rolf var död när han gjorde denna bedömning, men han förutspådde utgången: "med övervägande sannolikhet - död till följd av fördröjning".

Eva-Lena Berglund kontaktade vårdcentralen som gjorde en Lex Maria-anmälan. Men Socialstyrelsen gjorde en annan bedömning - det var patientens eget fel då han inte kom tillbaka när han fortsatte att ha blod i urinen.

"Han litade på läkarna"

- Han kom tillbaka när det kom blod igen, men det tog över två år. Han litade helt och fullt på alla läkare han träffade. Men det ska man tydligen inte göra, säger Eva-Lena och menar att de fattade beslut på felaktiga grunder.

Vårdcentralen det gäller är Medpro Clinic i Stavre, Trollhättan. GT har gett dem chans att kommentera händelsen men verksamhetschefen är på semester och har därför avböjt att kommentera det i nuläget.

De säger även att de inte kommenterar enskilda fall.

De vill inte ens kommentera vad vårdcentralen har för rutiner när det kommer in en man i 50-årsåldern med blod i urinen.

Sandra Divinyi
Sandra Divinyi

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER