Stora stenar kastades in genom fönstret till Röda korsets butik. Foto: PrivatStora stenar kastades in genom fönstret till Röda korsets butik. Foto: Privat
Stora stenar kastades in genom fönstret till Röda korsets butik. Foto: Privat
Habiba reagerade över hur omfattande skadan var på glaset. Foto: PrivatHabiba reagerade över hur omfattande skadan var på glaset. Foto: Privat
Habiba reagerade över hur omfattande skadan var på glaset. Foto: Privat
Pengarna som ska hjälpa folk får istället läggas på att laga rutan. Foto: PrivatPengarna som ska hjälpa folk får istället läggas på att laga rutan. Foto: Privat
Pengarna som ska hjälpa folk får istället läggas på att laga rutan. Foto: Privat
Habiba Licina arbetar i Röda korsets butik i Jönköping.Habiba Licina arbetar i Röda korsets butik i Jönköping.
Habiba Licina arbetar i Röda korsets butik i Jönköping.

Röda Korset-butik utsatt för stenattack

Publicerad

Någon eller några i Jönköping verkar ogilla välgörenhet. Röda korsets butik i staden har fått sina rutor krossade.

Habiba Licina, 53, som arbetar i butiken:

– Jag har ont i hela kroppen. Hur kan man attackera en organisation som vill hjälpa folk?!

En man som sköter fastigheten upptäckte vad som hänt under söndagsmorgonen och kontaktade genast Habiba.

– Jag åkte själv ner för att kolla. Då såg jag att det var på två olika ställen. Men jag blev också chockad när man upptäckte hur stort hålet var, säger hon och fortsätter:

– När jag ringde till polisen men de kunde inte hjälpa mig. Men det var för svårt att tejpa själv. Jag var där i 3,5 timmar. Sen kom ett vaktbolag och hjälpte mig.

Planerad attack

Habiba har tagit mycket illa vid sig av händelsen som Jönköpings-Posten var först att skriva om.

Hon säger att händelsen gett henne såväl psykisk som fysisk smärta.

– Så hemskt att attackera en plats som försöker hjälpa människor. Det finns inte så jättestora stenar i närheten av butiken. De måste ha burit på dem en bra bit. Sådant är inget man gör spontant på första bästa ruta.

Missnöje kan ligga bakom

Butiken måste nu lägga pengar på att laga skadorna. Pengar som i stället kunde ha använts till att hjälpa människor. Habiba säger att attacken kan bero på missnöje.

– Vi har hjälpt väldigt många den senaste tiden. Det blir svårt att hinna med alla. Kanske känner folk sig bortprioriterade. Sådant kan skapa ilska men det här är sämsta sättet att visa sitt missnöje.

I butiken som säljer second hand-kläder för att dra in pengar till verksamheten arbetar många äldre personer. Habiba är orolig för deras trygghetskänsla.

– Jag vill att de fina människorna som arbetar har ska må bra. Men vi är inte i säkerhet på något sätt som det känns nu.

Jonas Pettersson
Jonas Pettersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag