Hotel Amalias hus i Gränna har utsetts till "Luxury meeting & conference centre of the year 2016" av resemagasinet Luxury Travel Guide. Foto: PrivatHotel Amalias hus i Gränna har utsetts till "Luxury meeting & conference centre of the year 2016" av resemagasinet Luxury Travel Guide. Foto: Privat
Hotel Amalias hus i Gränna har utsetts till "Luxury meeting & conference centre of the year 2016" av resemagasinet Luxury Travel Guide. Foto: Privat
Hotel Amalias hus i Gränna har utsetts till "Luxury meeting & conference centre of the year 2016" av resemagasinet Luxury Travel Guide. Foto: PrivatHotel Amalias hus i Gränna har utsetts till "Luxury meeting & conference centre of the year 2016" av resemagasinet Luxury Travel Guide. Foto: Privat
Hotel Amalias hus i Gränna har utsetts till "Luxury meeting & conference centre of the year 2016" av resemagasinet Luxury Travel Guide. Foto: Privat
Hotel Amalias hus i Gränna har utsetts till "Luxury meeting & conference centre of the year 2016" av resemagasinet Luxury Travel Guide. Foto: PrivatHotel Amalias hus i Gränna har utsetts till "Luxury meeting & conference centre of the year 2016" av resemagasinet Luxury Travel Guide. Foto: Privat
Hotel Amalias hus i Gränna har utsetts till "Luxury meeting & conference centre of the year 2016" av resemagasinet Luxury Travel Guide. Foto: Privat
Caroline Larsson driver Hotel Amalias hus, som fått en lyxutmärkelse av ett ansett resemagasin: "Vi firade med champagne." Foto: PrivatCaroline Larsson driver Hotel Amalias hus, som fått en lyxutmärkelse av ett ansett resemagasin: "Vi firade med champagne." Foto: Privat
Caroline Larsson driver Hotel Amalias hus, som fått en lyxutmärkelse av ett ansett resemagasin: "Vi firade med champagne." Foto: Privat

Polkagrishuset blev prisbelönt lyxhotell

Publicerad

Från polkagrishus – till lyxprisat familjehotell.

Hotel Amalias hus i Gränna får ett fint erkännande i ett stort, internationellt resemagasin.

– Det är helt otroligt. Vi trodde nästan det var ett skämt först, säger ägaren Caroline Larsson.

Tidigare vinnare är bland annat Berns i Stockholm och Hotel Tylösand i Halmstad, skriver Jönköpings-Posten.

Det handlar om prestigefyllda titeln "Luxury meeting & conference centre of the year 2016", som varje år delas ut av resemagasinet Luxury Travel Guide.

I år utsågs Hotel Amalias hus till vinnare i den skandinaviska klassen.

– Den dagen vi fick reda på det skålade vi i champagne, kan jag säga, säger Caroline Larsson.

Föräldrarna som grundade

Hon driver tillsammans med sin sambo hotellet som hennes föräldrar startade för tretton år sedan. Beläget mitt emellan Stockholm, Göteborg och Malmö har man riktat in sig på välbärgade konferensgäster.

– Vi fokuserar på att ha exklusivare möten i en speciell miljö, säger Caroline Larsson.

Miljön är anrik. Husen byggdes redan på 1700-talet – sedan dess är de restaurerade och renoverade.

Enligt den egna hemsidan är det där som världens första polkagris någonsin bakades av polkagrisgumman Amalia Eriksson, som hotellet är uppkallat efter.

Siktar internationellt

Efter att nu ha blivit prisbelönt hoppas Caroline Larsson kunna locka fler internationella kunder till polkagrismeckat i Jönköping.

– Framför allt är det en bekräftelse på att vi är på rätt väg och vi hoppas att fler uppmärksammar oss, både i Sverige och utomlands. Det är jättekul.

Och nu är ni Sveriges lyckligaste hotell?

– Det är absolut så man ska känna när man kommer till oss.

Jonathan Berntsson
Jonathan Berntsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag