Magnus Lindegren, chef på polisens bedrägerisektion i Göteborg. Foto: Anders Ylander
Magnus Lindegren, chef på polisens bedrägerisektion i Göteborg. Foto: Anders Ylander
Klicka aldrig på länkarna i ett mejl från någon där du misstänker att avsändaren utnyttjar ett företags namn. I detta fall leder en av länkarna till denna sida.
Klicka aldrig på länkarna i ett mejl från någon där du misstänker att avsändaren utnyttjar ett företags namn. I detta fall leder en av länkarna till denna sida.
En av länkarna i bluffmejlet tar dig till denna sida. Men fyll aldrig i informationen. "Det ser relativt trovärdigt ut, som att det skulle kunna vara Apple. Men Apple har den information de behöver ha om sina användare", säger polisen.
En av länkarna i bluffmejlet tar dig till denna sida. Men fyll aldrig i informationen. "Det ser relativt trovärdigt ut, som att det skulle kunna vara Apple. Men Apple har den information de behöver ha om sina användare", säger polisen.
TA BORT MEJLADRESSEN!!!! Så här lyder det mejl du får.
TA BORT MEJLADRESSEN!!!! Så här lyder det mejl du får.
Bedragare utnyttjar kända företagsnamn för de tror att det ska ge dem mer trovärdighet. Foto: Peo Möller
Bedragare utnyttjar kända företagsnamn för de tror att det ska ge dem mer trovärdighet. Foto: Peo Möller

Polisen varnar för mejl från Apple-bluffarna

Publicerad

I mejlet påstås att ditt Apple-ID använts vid ett köp i iTunes Store och att köpet gjorts i Mexiko. De vill att du ska klicka på några länkar och fylla i personlig information.

Avsändaren sägs vara Apple.

Men detta är bara ytterligare ett försök av bedragare att utnyttja ett känt företagsnamn.

– Apple är inte intresserade av att få reda på ytterligare information om dig och framför allt inte via mejl, säger Magnus Lindegren, chef på polisens bedrägerisektion i Göteborg.

GT har tidigare skrivit om bluffmejl där avsändaren säger sig representera teknikgiganten Apple. Enligt det mejlet har de upptäckt ett problem med ditt iTuneskonto. De påstår att informationen under din profil är ogiltig eller felaktig. Och för att undvika problem ber de dig att klicka på länken som skickas med i mejlet. Länken ska ta dig till en sida där det bara är att bekräfta information.

Men det är en bluff.

Utnyttjar Apple igen

Nu kommer nästa våg av bluffmejl som skickas ut i Apples namn. Denna gång påstås mottagarens Apple-ID har använts vid ett köp i iTunes Store. Köpet ska ha gjorts på en dator eller enhet som inte tidigare förknippats med ditt Apple-ID. Det ska dessutom ha gjorts från Mexiko.

Om du inte gjort detta köp ombeds du klicka på en länk som tar dig till en sida där de efterfrågar personliga uppgifter.

– Det ser relativt trovärdigt ut, som att det skulle kunna vara Apple. Men Apple har den information de behöver ha om sina användare. De behöver inte ytterligare information för att hantera en sådan här grej, säger Magnus Lindegren, chef på polisens bedrägerisektion.

Bedrägeriförsök

Detta innebär att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök om du fått detta mejl.

– Den information man har är värdefull för mig men den är också värdefull för en gärningsman och därmed finns möjlighet att kunna få ut pengar genom tillgång till den information som lämnas vidare. Hantera din information som en värdehandling.

Och att man utnyttjar ett känt företagsnamn är inte särskilt konstigt.

– Det handlar om att man snyltar på de här kända namnen. Det innebär att man försöker få trovärdighet. Därför gäller det att vara uppmärksam på vad det är för information som efterfrågas och vad det är för information man lämnar ut, säger Magnus Lindegren.

Lämna inte ut information

Mejlet i fråga är ett så kallat phishingmejl. GT har kontaktat Apple som via mejl hänvisar till en sida om just phisingmejl på deras hemsida.

Där står att man aldrig ska skicka kreditkortsinformation, lösenord, kontonummer, eller omfattande personuppgifter i ett e-postmeddelande om man inte verifiera att mottagaren är den de påstår sig vara.

Sandra Divinyi
Sandra Divinyi

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida